Vis enkelt innlegg
Gammel 17-03-10, 14:23   #17
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Mengde fett, karbo og protein?

Opprinnelig lagt inn av Mimosaen, her.

Nå skjønte jeg mindre!

Her er mine tall fra mandag:

Energi:2387
Fett:210.36
Karbohydrat:14.25
Protein:89.05

Sammensetningen din er da:

Energi:2387 = 100 %
Fett:210.36 = 1892 kcal = 82 %
Karbohydrat:14.25 = 57 kcal = 2 %
Protein:89.05 = 356 kcal = 15 %

Om du spiser for mye kalorier er ikke lett å si, men du spiser etter min mening for lite proteiner og karbohydrater i forhold til fett. Hadde du spist mer karber hadde fettandelen din sannsynligvis gått ned iog du hadde hatt en mer balansert kosthold. Torkil sier 50-75 % fett og det er en nedre grensen på 50 % og en øvre grense på 75 %. Det har ikke noe for seg å ligge høyere og heller ikke lavere.
Det optimale (som nevnt fra erfaring med over 60.000 pasienter) er 70-75 % på en lavkarbo diett. Det ble i samme undersøkelse nevnt at OM man måtte telle kalorier (det skal man egentlig ikke, men noen MÅ), så var det optimale 10-12 ganger din egen vekt i pund pr dag. Dvs. veier du 70 kg = 132,27 lb = 1323 kcal - 1587 kcal pr dag. Veier du 90 kg = 198,41 = 1984 - 2381 kcal pr dag. Nevner dette kun for at du skal se forholdet mellom. Presiserer at det normalt IKKE skal telles kalorier på en lavkarbo diett.

Alle måltider bør inneholde en fettkilde, en protein kilde og en grønnsaks/karbohydrat kilde. Så lenge de gjør det, og du tar av mellom 0.5 og 1 kg pr uke, bør du vaære fornøyd. Sammensetningen går seg til etterhvert.

Hvis du derimot ikke tar av, kan det lønne seg å ta en nærmere titt på sammensetningen og gjøre endringer.

Om du er i målbar ketose eller ikke spiller liten rolle. Farge på stix er kun en indikator. Du kan ha farge på stix av mange årsaker og det betyr ikke nødvendigvis at du tar av. Samme gjelder om du ikke har farge på stix. Det finnes mange årsaker til at stix ikke slåt ut. Noen slår aldri ut, selv om de har alle tegn på å være i ketose og tatt av hver uke. Og igjen - hvor stort utslag forteller kun hva som skjer i urinen, ikke hva som skjer med kroppen din !