Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-10, 16:23   #14
DrBabe
Medlem

DrBabe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Akershus
Alder: 56
DrBabe er ny på veien

Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

BobBob - masse grønnsaker er jo kjempebra! Virkelig! Det er absolutt ikke deg jeg henvender meg til. Det er de som forfekter "null karber" som livsstil og hevder at dette er sunt. De har noen skylapper jeg ikke kan fatte at de tviholder på.

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Ikke særlig vitenskapelig påstand jeg nå kommer med, men, min mor har alltid vært sunn og spist ala Grete Roede, masse grønnsaker, frukt og fiber. Endetarmskreft. Min onkels kone, utdannet jordmor og helsefreak, døde av kreft 41 år gammel.
Min svigermor, spiste "skikkelig norsk mat", laget fra bunnen av. Døde av kreft 66 år gammel.
Jeg selv har fjernet livmora pga kreft og jeg spiste da plenty med frukt, grovt brød/knekkebrød/FiberRik og pga allergi har jeg laget maten fra bunnen av i flere år. Hjalp ikke meg det spøtt.
Dette er bare noen av mine nærmeste. Eplet gjorde ikke stor forskjell der igrunn....

Min mamma har aldri røyket og alltid spist sunt, men fikk likevel brystkreft. Får det meg til å tenke at dette beviser at et sunt kosthold ikke hjelper mot noe? Nei.

Det du kommer med er jo et klassisk eksempel på hvordan man ikke kan trekke slutninger. Det blir som å hevde at bilsikring av barn ikke er viktig, for man selv satt usikret da man var liten og det gikk jo fint. Eller som å si at man kjenner flere ikke-røykere som døde av kreft og en røyker som levde til han var 99 år. Og ut fra det trekker man konklusjonen om at røyking umulig kan ha så sterk sammenheng med kreft som alle sier.

Det skumle er at mange mennesker lar seg så lett påvirke av andres slutninger og påstander, til tross for at de kanskje er så useriøse som dette du viser til. Synd, tenker jeg.

DrBabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low/slowcarb med rene råvarer, stor variasjon, høyverdig protein, nok fiber og godt fett. Svar med sitat