|
Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen
Opprinnelig lagt inn av DrBabe, her.
Det kan man jo sikkert mene, men det er din personlige mening og kan ikke begrunnes eller dokumenteres på noen måte. Kreft er jo så mye mer komplekst i sin årsakssammenheng enn dette. Det ville vært lett å bekjempe kreft om man kunne "sultet kreftcellene" slik du tenker. Hvorfor tror du at kreftcellene ikke kan nyttiggjøre seg glukosen kroppen produserer selv? Det kan jo alle de andre cellene? Nei å ikke spise glukose betyr nok ikke at man ikke kan få kreft. Men noen kreftceller trenger østrogen for å vokse. De kan da hemmes ved østrogenblokkere. Noen typer kreft er veldig miljøforårsaket. Noen er veldig genetisk betinger. Kreft er ikke bare kreft, liksom. Men hva man spiser og hvordan man lever har mye å si for hvilke krefttyper man rammes av.
Det finnes en fantastisk variasjon i den delen av matkjeden som man velger bort ved å spise "null karber" og man velger altså bort alle de stoffene og alle fordelene ved disse matvarene. Det er det mest betenkelige ved dette synet på hva som er sunt. Det handler jo ikke om vektnedgang lenger, hvis man har nådd vekta man vil være på. Etter min mening burde man ha som mål å spise så variert som mulig og faktisk se verdien av å venne kroppen til å takle de karbohydratene den var vant til før den ble satt i ketose.
Et norsk og saktevoksende økologisk eple kan spises sammen med en neve nøtter og det tilfører næringsstoffer og fiber som kroppen har nytte av. Og tenk på all frukten og alle grønnsakene man kan spise i moderate mengder gjennom en hel uke. Et helt år. Hvorfor skulle man velge dette vekk når man kan balansere måltidene og inkludere dem?
Det er der jeg virkelig ikke skjønner. Kanskje folk ikke er helt klar over hvor stor variasjon det er i næringsstoffene og forbindelsene i ulike typer mat? Kanskje man ikke kan så mye om kreft og den beskyttelsen man ser at blant annet kostfiber og frukt og grønt gir?
Nå er det veldig få av oss som spiser 0 karber. Jeg for min del har aldri spist så mye grønnsaker som jeg gjør på lavkarbo. I motsetning til før spiser jeg grønnsaker hver dag i tillegg til tran og vitaminer. Jeg føler meg mye bedre nå enn før.