Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-10, 01:01   #10
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

Opprinnelig lagt inn av DrBabe, her.

Bekymrer dere dere aldri for nyrebelastningen, dere som spiser store overskudd av protein over lang tid? Jeg kan biokjemien bak glukagon/insulin-reguleringen osv, men jeg synes kanskje det er litt rart at man tenker at det virkelig er sunt for kroppen å velge bort så mange matvarer (frisk frukt, grønnsaker som vokser under bakken osv) for store deler av livet. (Nå snakker jeg om de som forfekter ketolyse som livsstil altså. Ikke kortere kurer.

Tarmkreften som frukt og grønnsaker gir beskyttelse mot. Hvor kommer slike ting inn i regnskapet?

Jeg bare spør og det er sikkert ikke i den rette tråden egentlig, men dette har jeg tenkt mye på når jeg leser innleggene fra de mer ihuga ketose-forkjemperne.

Det spørs jo hva du mener med overskudd. Jeg har aldri hørt om at en inuitt eller same eller masai med tradisjonelt kosthold har hatt nyreproblemer. Jeg spiser ca null karbo, og har gjort det en god stund, og i flere lengre perioder. Har så langt ikke hatt noe trøbbel med nyrene. Med mitt sedvanlige matinntak så ligger jeg på omtrent 70-80 gram proteiner om dagen.
Staten anbefaler ca femten energiprosent protein, mens flere ketogene dietter sier rundt tjue. Det er egentlig ikke så veldig mye som skilles på det punktet. Og ved glukoneogenesen, som Sungrazer beskriver, så er det en mulighet for at dette lille overskuddet er helt nødvendig.

For min del er det mer bekymringsverdig at jeg gjerne får så høyt blodsukker at jeg blir dårlig om jeg spiser frukt.

Kreftceller får det meste av energien sin fra glukose. Med et moderert karbohydratinntak så tror jeg du nuller ut en eventuell effekt av nødvendigheten av den beskyttelsesmekanismen du beskrever.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat