|
Sv: Egenkomponert lavkarbo
Hei, dytter litt her jeg. Chunky, du skriver på en måte som gjør at til og med jeg forstår en del ting Supert!
Har noen spørsmål til dere kunnskapsrike:
Jeg har gått ned 20 kg på eurodiett. Veldig fornøyd med det, men det er jo ikke noe man kan leve på i lengden...Vil gjerne over på "ordentlig" mat snart.Har surret litt rundt i månedsvis uten å gå så veldig mye mere ned, så jeg prøver å forstå lavkarbo-mekanismene slik at jeg kan komponere meg en egen diett tilpasset hva jeg greier å leve med, kombinert med at jeg ideelt sett bør gå ned 20 kg til...
Jeg har også forstått det slik at enten må du spise veldig lavkarbo/høyfett eller hvis du øker mengden karbohydrater (til f.eks 50 g) må du minke fettinntaket tilsvarende. Og at du også da kan komme i ketose. Har en diskusjon på ED-tråden om hva som egentlig skjer på ED-kuren. Jeg mener det er det forholdsvis lave karbohydratinnholdet som gjør at du kommer i ketose, mens en annen mener det er det lave kaloriinntaket som gjør at man kommer i ketose, at mellom 20-50 karber om dagen er for mye til å komme i ketose. Men må man ikke nærmest faste for å komme i ketose på grunnlag av lite kalorier? Hvis kaloriene hadde hatt noe å si for ketosen ville jeg vel rast ned i vekt på Grete Roede ....?
Forstår at hvor insulinresistent man er har noe å si for hvor lett man kommer i ketose, og hvor lett man lagrer fett.
Håper spørsmålet mitt var forståelig? Takknemlig for svar

|