Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-10, 22:53   #3
Sungrazer
Medlem

Medlem siden: Oct 2009
Sungrazer er ny på veien

Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

Usj, skulle ønske jeg kunne forklare det på en måte som gjør det mer forståelig, men ... så god er jeg ikke.

Slik jeg forstår det, og ta forbehold om at jeg har misforstått, så sier han at leveren er glukoselageret og dette er tilgjengelig for de prosessene i kroppen som trenger det. Lageret blir hele tiden etterfylt selv om man ikke spiser karbohydrater i kosten. Dette er absolutt nødvendig for å opprettholde riktig blodsukkernivå. Hjernen er totalt avhengig av et stabilt tilskudd av glukose for å kunne fungere da den bare kan nyttigjøre ca. halvparten av energibehovet fra ketoner. Fettsyrer kan heller ikke benyttes da de ikke kan krysse blod/hjerne-barrieren.

På lavkarbo kosthold vil glukoselagrene bli oppfylt vha. glukogenese. Dvs. nyskaping av glukose fra aminisyrer som du finner i proteiner. Overskuddsproteiner som ikke blir brukt til proteinsyntese blir enten delvis eller helt forbrent, eller lagres som fett. Hvis proteinet blir metabolisert blir restene skilt ut som urea i urinen din.

Derfor - karbohydrater er ikke nødvendig i kostholdet, men det er kritisk for metabolismen. Uten karbohydrater i kroppen i form av glukose ville du fort falle i koma og dø.

Veldig kort, og veldig upresist forklart, men jeg håper det kan gi litt bedre forståelse.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat