Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-10, 17:34   #14
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Margarin og lettmelk i barnehagen

Problemet er at riktig mat koster mer! At barnehagene enda har matservering er heller unntaket enn regelen. Dessverre.

Jeg jobbet i en barnehage som hadde/har matservering. For å finansiere dette så droppet vi melk blandt annet. Dette ble akseptert av foreldene.
Men det er dessverre ikke slik at man har et særlig romslig matbudsjett, for ikke snakke om TID til å lage maten. Dette gikk på omgang mellom avdelinger, grupper og ansatte, inkludert styreren. Men å lage mat til 18 store og 14 småbarn er et prosjekt...

Heldigvis hadde jeg kloke kollegaer (flere såkalte "alternative" folk), så det var rom for andre ting enn poteter og slikt. Vi spiste mye vegetarisk blandt annet, og brukte bønner og linser. Noe foreldrene syntes var strålende, ungene kom og luktet krydder og hvitløk, haha!

Men det tar tid og det koster penger. Så ris og pasta ble mye brukt, for dette er billige ingredienser.
Brød derimot, tar minst tid å lage, men er IKKE billigst. For pålegget koster så mye, og det er mye svinn i barnehage. (små barnehender som er oppi pålegget, bakterier, etc.)

JEG, som førskolelærer, skulle ønske at MAT var en av postene barnehagen ble sponset til. Jeg skulle ønske at politikerne som bestemme statstilskudd til barnehager, innså viktigheten, og læringen, i det å ha minst ett skikkelig måltid i barnehagen. Men det er nå bare meg da, noen som vil stemme på meg ved neste valg??
Ja til kjøkkenhjelp, ja til sunn og riktig mat i barnehagen!

Det er slett ikke alle som får riktig mat hjemme heller, og da hadde det vært noe at i hvertfall ett måltid inneholdt god mat. (har opplevd barn med kake i matboksen, fordi foreldrene "sender det fineste" for at andre ikke skal tro de er fattige..)

Og frukt! Herregud, skulle tro folk ikke overlevde uten frukt! Der var både foreldre og kollegaer helt ville, barna MÅ ha frukt!! Jadda....sukker i tenna også lurer de på hvorfor barnet er slapp og energiløs..

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat