|
Mmmmm te---
jeg er avhengig av te...
Kanelteen fra Yogi hjelp meg veldig i starten av lavakarbo-kuren. Den gav meg den varmen som et kveldsmåltid gir. Og det var greit å ha en kanne på komfyren til enhver tid, så hadde jeg noe å hente i kjøleskapet, nemlig melken som hørte til den.
Jeg tror at te kan hjelpe på mer måter enn de medisinske. De blir et rituale, som kan overta for andre ritualer. I stedet for å ta seg noe snop og mat om kvelden, drikker jeg og mannen te i store mengder. ( og tilsvarene mengder vann for å erstatte væsken man trekker ut med teen.)
Krydderte, av typen som heter krydderte og fås på svarteposer, er den teen jeg lærte å drikke te med. Den er kveldkosen,når den får stå lenge å holdes varm, får den en veldig tykk konsistens, som gjør at den føles veldig mettende.
Teer med virkning, her sverger jeg til teen som kalles basete. Den skal være blodrensende. Og når man har senebetennelse etc, gangsperre, så renser den opp i systemet. Den har løvetann, fennikkel og markjordbærblad som virkestoffer. Rik på kalsium. Kan virkelig anbefales. Den eneste teen jeg kan drikke uten melk eller søtstoff og like.
Ingefærte er bra når man er forkjølet, problemet er bare at for makseffekt, så må man ha i honning og sitron. Ikke godt på en sukkerfri diett.
Jeg har som erstatning for ingefærteen kommet frem til en med hvitløk, sitron og kanel. Den funker, men ikke ta den på tom mage. Det gir bare kvalme. Og ha klar en masse lommetørkler. Husk å la den trekke en halvtime, slik at hvitløken blir søt.
Videre var jeg ute og plukket en del mari-kåpe i dag. Den tilsetter jeg baseteen når jeg har pms. Markjordbær og mari-kåpe er ypperlig for å få opp blodgjennomstrømningen så man slipper mensen-krampene (nå er mine av en mild art, vet ikke hvor effektiv den er for andre.)
Jeg har også drukket en god del myntete, best litt søtet (også kunstig) og halvlunken. Den kan også søtes med eplejuice. da blir det nesten som afrikansk eplete...
Mynte har mange gode egenskaper, først kan man drikke mynteteen mot luft og magebesvær, så kan man bruke bladene i en pannekompress mot hodepine.
å... jeg kunne sikkert sagt mer om te... men nå må jeg virkelig få meg en kopp til...
gaupe
|