|
Sv: Barn og søtningsstoff
Ja, jeg tenker heller ikke på dette som kunstig søtning, i og med at det er naturlig. Ikke det at alt som er naturlig er bra altså... Kunstig søtning utsetter jeg min egen kropp for i svært liten grad, og hvertfall ikke barna mine!
Mine venner drikke mye pepsi max og annen light brus, noe som jeg nekter både meg selv og ungene mine. Jeg syns heller ikke sånn brus smaker noe godt, så føler ikke noe behov for å drikke det når jeg ser avhengigheten det skaper for mange.
Ved to anledninger har ungene fått pepsi max uten at jeg har vert der, og de har da vert mer eller mindre "hyper" etterpå. Kan dette ha sammenheng med søtningstoffet som er brukt i brusen? Jeg aner ikke hva som er tilsatt i sånn brus, siden jeg aldri benytter det selv... De reagerer ikke sånn på vanlig sukker.
Jeg er selvsagt heller ikke for for mye sukker i barns kosthold. Det er for det meste tilegnet lørdager eller spesielle anledninger. Utenom det de får i melkeprodukter og frukt. Jeg vil ikke skape noen sukkeravhengighet hos dem daglig utover det!
|