|
Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Metformin er egentlig en medisin mot diabetes2. Man har oppdaget at det kan ha god effekt på insulinresistens, og da særlig i forbindelse med PCOS.
Jeg er sykepleier med dia2 så har både kunnskap og erfaring! Fikk metformin i forbindelse med dia. Legen min sa at det nok ikke ville ha noen som helst effekt på vektnedgangen. En venninne fikk beskjed om at hun sikkert ville få masse hjelp av metformin!
En ting er i hvert fall sikkert, det skader overhodet ikke vektnedgangen om man har en del kilo å gå ned, for da er man nok svært sannsynlig insulinresistent.
Men en dose på 1300mg er nok i minste laget. Så vidt jeg har skjønt skal man opp mot eller helst over 2100mg for å ha effekt på vekten! Maks dose er 3000mg pr døgn, men det er ganske mye, da!
Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på metformin, men det er vanlig å bli kvalm og få diare i oppstarten. Dosene skal også fordeles jevnest mulig utover døgnet. Skal du ha 1000mg totalt, tar du 500mg morgen og 500mg kveld! Større doser kan fordeles på flere måltider. ALLTID RETT ETTER MAT!!! Mat kan være alt fra noen få mandler til full middag,da!
Noen må begynne med svært lave doser og øke veldig sakte. Er det ikke delestrek på tablettene du har fått, be om et annet merke neste gang.
Bare spør om noe er uklart!
Tusen takk, Kitt, det er så deilig å ha noen å spørre , da jeg har tenkt endel på akkurat dette med metforminen. Jeg har fått påvist insulinresistens ja, men har heldigvis aldri kommet så langt som til utviklet diabetes, og håper jo nå på å unngå det helt. Da skal jeg begynne å trappe opp dosene igjen, og håpe at det vil ha en ekstra effekt i tillegg til dietten Bra du sier at det holder med et lite måltid for å ta medisinen, for ofte kommer jeg på tablettene leeeeeeeenge etter at jeg har spist, venter til neste måltid, glemmer igjen osv...Ikke lett det her med EIKH (ekstremt innskrenka korttidshukommelse) 

|