Vis enkelt innlegg
Gammel 02-03-10, 22:22   #1054
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Opprinnelig lagt inn av Solange, her.

Hei Kitt, har du erfaring/kunnskap om metformin? Tror du i så tilfelle at det kan være drahjelp å gå på metformin i tillegg til dietten? Jeg har vært litt redd for å ødelegge dietten med disse tablettene, men det er kanskje dumt å kutte dem ut? Kanskje jeg har gått på for små doser til at det har vært noen hjelp? Har vært oppe i 1300 mg pr dag maksimalt. Får ikke noe ordentlig svar av legen min på dette....

Opprinnelig lagt inn av mokki, her.

Jeg fk beskjed av legen på fedonklinikken å bruke metforminen. Selv om kostholdet regulerer insulinen. I dag tok jeg to 500mg tabletter på en gang, og ble skikkelig kvalm. Jeg har gått på metformin i to omganger tidligere, i forbindelse med assistert befruktning, og de to gangene har jeg tålt tablettene godt. Denne gangen ble jeg veldig kvalm, men det gikk fort over. men to i slengen gav meg skikkelig kvalme.

Metformin er egentlig en medisin mot diabetes2. Man har oppdaget at det kan ha god effekt på insulinresistens, og da særlig i forbindelse med PCOS.
Jeg er sykepleier med dia2 så har både kunnskap og erfaring! Fikk metformin i forbindelse med dia. Legen min sa at det nok ikke ville ha noen som helst effekt på vektnedgangen. En venninne fikk beskjed om at hun sikkert ville få masse hjelp av metformin!
En ting er i hvert fall sikkert, det skader overhodet ikke vektnedgangen om man har en del kilo å gå ned, for da er man nok svært sannsynlig insulinresistent.
Men en dose på 1300mg er nok i minste laget. Så vidt jeg har skjønt skal man opp mot eller helst over 2100mg for å ha effekt på vekten! Maks dose er 3000mg pr døgn, men det er ganske mye, da!

Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på metformin, men det er vanlig å bli kvalm og få diare i oppstarten. Dosene skal også fordeles jevnest mulig utover døgnet. Skal du ha 1000mg totalt, tar du 500mg morgen og 500mg kveld! Større doser kan fordeles på flere måltider. ALLTID RETT ETTER MAT!!! Mat kan være alt fra noen få mandler til full middag,da!

Noen må begynne med svært lave doser og øke veldig sakte. Er det ikke delestrek på tablettene du har fått, be om et annet merke neste gang.

Bare spør om noe er uklart!