|
Sv: Redusering av karbo etter platå - hjalp det?
Det er ganske vanlig at kroppen tar seg "pauser" innimellom. Disse pausene kan vare fra 1 uke til flere mnd. Clouet er å være tålmodig og fortsette som man har gjort, iallefall de første 4 ukene. Står man stille lenger enn det bør man først se på om man spiser NOK, og så på HVA man spiser. Og om man drikker nok vann
Det er ingen fordel å spise under 15 karber. Dette fordi ketose er en hard forbrenningsmåte og kroppen trenger de vitaminer og enzymer bl.a grønnsaker, som inneholder de fleste av karbene vi spiser, gir. Det er ikke så skjelden folk får problem når de kutter karber til under 10. I de fleste tilfelle vil det hjelpe å ØKE karbene, nettopp fordi man spiser for lite. For lite kan resultere i at kroppen går på sparebluss. Og i noen tilfelle opplever man at vekten øker. Fordi kroppen registrere at den ikke får nok mat og derved samler på det den kan samle på, nemlig vann. Samtidig settes forbrenningen ned....
Man får ikke karbesjokk av å øke karbene med f.eks. 5 karber pr uke. Beste resultat er å legge til en matvaregruppe pr uke. Legger til f.eks. til mer salat og grønnsaker først (man får som nevnt ikke i seg nok grønnsaker om man ligger under 10 pr dag), friske oster (som cottage cheese etc) neste uke, så frø og nøtter uka etter, så bær. På den måten oppdager man også hva kroppen reagerer på. Samme metode man bruker på når man skal over på vedlikeholdskost.
Om man ligger over 20 karber kan det være en ide å kutte ned på karbene, men som sagt ikke under 15.
Selv tar jeg ikke av om jeg spiser mye under 20. Det er bom stopp. Men jeg tar ikke av om jeg spiser over 25 heller. Alle har forkjellig punkt, men erfaringer fra dette og andre fora er at de fleste på ketogene dietter tar av mellom 20 og 30 pr dag. Noen må ligge rundt 15, andre kan gå mye høyere, som f.eks. på Fedon nivå med rundt 50+ - men da kalles det ikke lenger en ketogen diett