Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-10, 13:54   #875
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst

Opprinnelig lagt inn av Solange, her.

Jeg tok fram bøkene mine igjen i går, så jeg skal lese på nytt. Men flott hvis du spør for meg, har sett at det er mennesker her med et utrolig oppkomme av kunnskaper! Jeg skjønner at jeg ikke har helt oversikt over hvordan kroppen fungerer..... Ketose er vel egentlig bare den funksjonen som gjør at kroppen bruker av sitt eget lager til forbrenning? Man kommer jo i ketose av å faste også, f.eks, men da tærer man jo på proteinlageret, og det er jo ikke bra...Poenget er å tære på fettlageret, så hemmeligheten er vel å spise slik at man gjør det... Og det kan oppnås på forskjellige måter...Nei, jeg får lese litt mer

Her er svarene jeg har fått så langt:
Frøy:
Det er nok fordi kroppen kommer i en slags sultemodus når man inntar færre kalorier enn man trenger, rett og slett

Photobscura:
Jepp! Ketose kommer man i både gjennom kosten med et lavt karbohydratinntak. Det kalles benign kostindusert ketose -godartet ketose gjennom kosthold. Grunnen til at vi kommer i ketose også når vi har kaloriunderskudd er nok en urgammel overlevelsesteknikk fra kroppens side. Før vår komfortable tidsalder, særlig her oppe i nord var det viktig å spise alt det søte og stivelsesroke man kom over på sommeren for å lagre kroppsfett til vinteren, når man kunne risikiere å gå lengre perioder uten mat. Da hadde man noe å tære på. Ergo brukte man ketoner produsert direkte fra kroppens fettdepoter som drivstoff.

Dette ble da veldig utfyllende, ser jeg . Men svaret er ja! Også folk som spiser ''normalt'' kan oppleve å teste positivt på ketosticks på morran, ettersom dette er den lengste perioden man går uten mat.

Det er nok det som gjør den generelle legestanden så skeptisk til ketose, fordi det først og fremst forbindes med faste og sulttilstander.

...................

Har stilt ett spørsmål til og skal jeg om jeg får svar på det

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat