Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-10, 14:41   #38
Chunky
Gjest

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Du må få i deg et minimum essensielle fettsyrer. Dvs 15-20 gram linolsyre (omega-6-type) per dag. Bruk oljer som olivenolje, nøtteolje, druekjerneolje e.l. Du skal være forsiktig med linolensyre (omega-3-type).

Meierismør er naturlig og bra, men først og fremst en energikilde. Det sunneste fettet finner du i planteoljer, kjøtt og fisk. Margarin er ikke bra. Transfett er det verste av alt. Litt smak og behag. Jeg laget meg en gang en tabell over hvilke matvarer som inneholder overvekt av linolsyre og hvilke som har overvekt av linolensyre. Skal se om jeg finner dem senere.

Edit: Fant det nå. Har bare oversatt matvarene på sparket fra engelsk for meg selv og fruen, så du får ta det for det det er. Forsøk å velge fettkilder med mest mulig LA (linolsyre) og minst mulig ALA (linolensyre).

linolsyre.jpg

NB! Listen er på ingen måte komplett. Men du burde finne noe du kan bruke der. Jeg bruker mye druekjerneolje.

Kom på en viktig ting til (blir visst aldri ferdig å redigere dette innlegget): Det er veldig mye som tyder på at ALA-intoleranse/allergi kan ha en nær sammenheng med ME, fibromyalgi, muskelsmerter og utmattelse. Har mer info om dette om noen skulle være interessert.

Sist redigert av Chunky : 23-02-10 kl 15:04.
  Svar med sitat