|
Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst
Søkte litt på internett og fant dette:
Boken som de refererer til er Slank med Ketolysekuren
Sitat:
Kan man drikke øl og vin på kuren?
Først vil jeg minne om at man tåler alkohol dårligere på ketolysekuren enn ellers. Les om det i boken. For å si det enkelt så tåler man ca halvparten av den mengden alkohol man normalt tåler. Man kan nyte vin på kuren. På vinmonopolet kan du få opplysninger om innholdet av restsukker i vinen. OBS! Sukkerinnhold angis i gram sukker pr liter vin. En halvtørr/tørr hvitvin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin, mens rødvin gjerne inneholder litt mindre, men det er forskjellig fra vin til vin. Øl inneholder maltosesukker som gir veldig stor økning i insulinmengden i blodet. Da insulin er det som gjør oss overvektige (les boken) er det uheldig. En normal halvliter øl inneholder ca 15 gram karbohydrater og legger dermed beslag på det meste av den tillatte karbohydratmengden du kan innta hver dag. Det er kommet flere typer lavkarboøl på markedet, Redlight beer, Hansa Ultra, Ringnes Lite og Tuborg Lite som har fra 60-80 prosent redusert karbohydratmengde, og kan drikkes i forbindelse med ketolysekuren. Når du er ferdig med kuren må du fortsatt unngå for mye karbohydrater, og det anbefales da å fortsette med lavkarboøl for å unngå vektstigning. Maltosesukkeret kombinert med alkoholen i øl er en uheldig kombinasjon som øker insulininnholdet i blodet og øker fettavleiring i fettcellene. Det er ikke uten grunn at begrepet ”ølmage” finnes. ”Vinmage” hører vi aldri om, fordi vin ikke er en blanding av alkohol og sukker. Såkalt rusbrus bør man unngå, den inneholder mye sukker, men det finnes en variant fra Vikingfjord som heter Vikingfjord Icebreaker Lavkarbo på markedet som er sukkerfri. Ellers kan man også lage drinker med lettbrus (f.eks Cola Light og hvit rom).
Så i utgangpunktet så går man ikke ut av ketose av å drikke alkohol, men siden kroppen er opptatt med å forbrenne alkohol dagen derpå og ikke det fettet som vi så gjerne vil bli kvitt, så kan du oppleve vektstagnasjon tiden det pågår (1-2 dager). Jeg har bestemt meg for å holde meg helt unna det som ikke er lov, men det er fordi jeg ikke ønsker å forlenge kuren/dietten mer enn nødvendig. Jeg er lei av slankekurer og vil aldri mer begynne på Eurodiet når jeg engang blir ferdig. Håper jeg kan stå for det senere i livet....
Mitt langsiktige mål: Når jeg blir 40 år, skal jeg fortsatt bruke str. 38!
Journalen
|