Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-10, 18:51   #16
Chunky
Gjest

Sv: Restriksjoner på oliven?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg spiser svært lite salt og har for lite natrium i blodet. Likevel tviholder kroppen min på vann, alt for mye vann!

Kanskje jeg skal begynne å bruke litt mer salt igjen? Sluttet med det da vi fikk barn som skulle spise samme mat som oss, men har tidligere alltid saltet maten selv før jeg hadde smakt på den!

Men oliven får dere meg ikke til å spise! De kan datteren til Iset få ha i fred for meg! *grøss*

Hvilke diuretika går du på, Kitt? jeg har litt info om dette som jeg ramlet over når jeg drev og leste om salt. For oss lavkarbere er det viktig å vite at betablokkere og thiazider øker insulinutskillelsen og dermed virker mot sin hensikt, mens ACE-hemmere, kalsiumblokkere og PPAR-modulatorer fungerer uten å påvirke insulinet. Det er også viktig med kaliumtilskudd når du sliter med at kroppen holder tilbake vann, fordi du da er en ganske typisk kandidat for hypokalemia. Men det er det utrolig viktig å sjekke med legen at du ikke får en diuretika eller blodtrykksmedisin som også holder tilbake kalium. Noen av medisinene gjør nemlig det - og da kan kaliumtilskudd være direkte farlig. Men uten akkurat disse diuretikaene eller blodtrykksmedisinene, kan man trygt ta nesten ubegrensede mengder kaliumtilskudd. Litt av en jungel

Edit: Her er forresten noen av de klassiske symptomene på hypokalemia (kaliummangel):

- Kribling, ørhet, svimmelhet, utmattethet og muskelkramper (spesielt dypt i muskelaturen). Høres det kjent ut?

Sist redigert av Chunky : 17-02-10 kl 19:03.
  Svar med sitat