|
Sv: Hypotyreose, kolesterol etc
Opprinnelig lagt inn av Cornelia, her.
Jeg har det som heter Hashimotos Thyreoiditt, kronisk betennelse i skjoldbruskkjertelen som fører til hypotyreose. Har en anti.TPO på over 1300. Mandag var jeg å tok nye blodprøver.
For 6 uker siden jeg bestemte meg for å droppe kolesterolmedisiner og heller satse på: Lavkarbokost og noen vitamintilskudd, bl.a. D-vitamin, B12 og K-2.
Så var det store spørsmålet - har dette virket!?
Svaret er : JA!! -til de grader!
Jeg var hos legen igår og han var veldig overrasket over hvordan jeg hadde fått til så store endringer på nå kort tid (fra 16/6-27/7).
Dette gjelder særlig Kolesterolet og TSH, FT4. Disse var han meget fornøyd med. Kolesterol hadde gått ned fra 6.7 til 5.1. TSH fra 1.9 til 0.2.
Det var igrunn litt komisk for han spurte hva jeg hadde gjort for å få endret kolesterolet så mye , han antok at jeg hadde kuttet ut smør, egg etc.
Så sa jeg - nei, helt motsatt. Jeg har spist masse smør, egg, fløte og kjøtt!
Han trodde først at jeg tullet. Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden og ikke så mye egg. (noe jeg ikke kommer til å høre på) , og tilslutt sa han bare "jeg bryr meg igrunn ikke om hvordan du har fått dette til så lenge prøvene dine har blitt så mye bedre så må du jo gjøre noe riktig!" - det syntes jeg var morro å høre. 
Så nå er jeg veldig fornøyd med resultatene!
Lavkarbo er i hvertfall rette veien å gå for meg!
Hei, Jeg så innlegget ditt og tenkte jeg måtte si noe. Det er jo veldig bra at du har klart å få ned stoffskiftet ditt med lavkarbomat! Jeg tester det samme nå, går på levaxin og skal se om jeg kan redusere dosen om noen ukers tid. Men: TSH-nivået ditt virker litt lavt - du bør sjekke at du ikke går over til å få hypertyreose - det skjedde nemlig med meg da jeg ble overdosert. Rundt 1 skal være optimalt.
Sunflower
|