|
Sv: Proteintråden
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Ja, og så var det dét med proteinbehovet. Jeg har hørt gang på gang at pluss minus ett gram pr kg kroppsvekt er fingerregelen, men du sier fettfri masse.
Så nå fant jeg fram kroppsanalysen jeg gjorde for et drøyt år siden, og jeg veier vel omtrent det samme da som nå. Et kjapt regnestykke viser at jeg har ca 48 kg fettfri masse, og med mitt aktivitetsnivå som jeg vil kalle normalt, så skal jeg da altså ha 57,6 gr proteiner hver dag. Det var jo en del mindre enn jeg trodde i utgangspunktet. Jeg har stort sett ligget på 80-100. Men, som jeg forstår av hva du ellers skriver, så er det vel ikke så farlig å ligge over, uansett. Så jeg vet ikke helt hva jeg ville fram til . Men mere en fabulering for å se om jeg har forstått deg rett!
Du har forstått det rett. Fettfri kroppsmasse er det eneste det går an å regne ut fra, siden det er den aktive delen av kroppen. Det betyr også at med en ideell fettprosent bør du veie mellom 60 og 66 kilo (48 delt på hhv 100-21 og 100-28 * 100), men det var kanskje ikke den type peptalk du var ute etter sånn på morgenkvisten 
Sist redigert av Chunky : 15-02-10 kl 12:30.
|