Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-10, 12:13   #15
Chunky
Gjest

Sv: Proteinmetabolisme

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Takk for info! Sier også "keep 'em coming"! Jeg lærer mer og mer for hvert innlegg du skriver.

Du må ikke svare, men jeg lurer på hva du egentlig jobber med? Du har jo ett godt stykke over gjennomsnittlig forståelse for hva som skjer i kroppen - til og med på dette forumet.
Dia1 og/eller dia2? Har overbevist ei dame på jobben med dia2 om å prøve LCHF. Hun påstod at hun hadde prøvd lavkarbo før og da ble blodsukkeret skyhøyt. Jeg spurte ikke så mye om det, bare antok at hun ikke kuttet nok ned på karbohydratene... Altså at hun mente at lavkarbo var type 150g karbohydrater. Jeg vet at noen vil kalle det lavkarbo, men jeg synes ikke det er det. Og særlig ikke siden hun har dia2.

Jeg snakket om dia2 og insulinresistens. Problemet med dia1 er manglende insulinproduksjon, mens type 2-diabetikere produserer for mye pga insulinresistens. Forholdet mellom blodsukkerstigning og insulinutskillelse er derfor noe skjevere for de med dia2. Uansett, skal hun selvfølgelig få lavere blodsukker av lavkarbo. Men hvis hun samtidig kuttet insulin, er det ikke sikkert at lavkarbo i seg selv får blodsukkeret lavt nok på kort sikt. Diabetikere bør trappe ned bruken av insulin gradvis og måle seg ofte, men omtrent alle som følger strikt lavkarbo kan etterhvert kutte insulin helt. Type 1 diabetikere har også effekt av lavkarbo, men de kan ikke slutte med insulin, og bør alltid gjøre kostholdsendringer i samråd med kvalifisert lege.

Jeg jobber for øvrig med analyse og rådgivning innenfor et helt annet fagområde. Har bare lest meg opp på egen hånd, men jeg er ganske vant med faktasjekk og kildekritikk

Svar med sitat