|
Sv: Noen som starter i disse dager?
Hei hei,
Ja, det var litt digg å ha noe "fornuftig" å gjøre. Blir lei av å være syk etter en stund og, også kan jeg ikke gjøre noe for fornuftig for da får jeg hodepine med en gang. Hihi.. 
Det er jo en del fete produkter som anbefales, 2 ss olje om dagen og gjerne 1 porsjon nøtter og i tillegg gjerne fet fisk. Og 1/2 kopp bønner hver dag. I tillegg til 2 porsjoner med meieriprodukter og en rekke oster med opp mot 20g fett per 100g. Jeg har ingen problemer med å få i meg en god del energi på dette kostholdet (sjekket kaloriene en dag for det er jo egentlig det jeg er vant med da). MEN jeg tror også jeg kommer til å fortsette å spise min kjære cottage cheese. Jeg har søkt og søkt for å finne ut om de har skrevet feil (for det har jeg sett flere steder) når de skriver 1 -2 % cottage cheese. Mange ganger skriver han nemlig 1 - 2 g per ounce eller 1-2 g per portion. Og da må man jo gange det opp for å få gram per 100g vare. Det var f.eks. det som hadde skjedd med kalkun/kylling pølser på den andre norske siden. Der stod det max. 6 % fett, men det skulle være max. 6 g per porsjon 60 g pølse, og det blir jo det samme som max. 10% fett! Så det må lese litt nøye. Burde egentlig kjøpt denne boken, for det er her man finner de nyeste oppdaterte listene, så vidt jeg forstod; “The South Beach Diet Supercharged".
Vi kan jo slenge på et innlegg under med norske produkter som burde gå greit. F.eks. i fase 2; sjokomelk 0%, yoplait dobbel 0% og mager kesam?
Kålrabien slo ut meg litt og, men det "komiske" er at smosje har skrevet at man skal unngå det hun og, bare at hun skrev det på engelsk; "turnip". Det andre ordet for kålrabi er "rutabaga", og det er vist enda verre på GI skalaen. Hmm.. Men altså, det virker som at i "Good fats Good carbs" (2004) ble det lov med 1/2 kopp turnip per dag som en av de stivelsesrike karbohydratporsjonene. Og at rutabaga var sjelden matvare, men også den i så fall i 1/2 kopp. I boken som kom i 2008 (supercharged) er turnip blitt forbudt igjen, altså først i fase 3, men man kan spise turnip greens (altså bladene, men who cares). Det er i alle fall det jeg klarte å finne ut. Derfor står det veldig mye interessant om dette på ulike forum, så lurt å se dato på innlegg og hvilken bok det refereres til.
-Vektplatå