|
Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?
Nå bare svarer jeg kun på abstrakte filosofiske tilnærmelser av forståelse av prosessert mat og hensiktsmessighet i å velge bort alt annet enn det mest essensielle av matvarer for å eventuelt finne ut hva som din kjæreste stoppes av.
For min del virker det logisk at all mat som er prosessert, om ikke selve næringsverdien endres, men gjerne ørsmå molekylære endringer igjennom prosessen vil jeg tro kan virke mot sin hensikt, på lik måte som proteinopptak fra animalia, og ikke fra planter.
Uansett, hadde jeg vært din kjæreste, hadde jeg valgt meg ut et knippe matvarer som jeg elsker, kuttet ned på kaffe og lettbrus og alt, virkelig fjerne det fra dietten en tid.
Selv om dette høres kjedelig og kanskje lite gjennomførbart ut, (vi vet jo alle hvor mye kaffekoppen kan hjelpe på morgenkvisten), så er det fortsatt et faktum at kaffe er et sentralstimuli som kan påvirke i lignende former som for eksempel nikotin og ritalin. stoffer som mange mennesker i dag er under influens av, og nikotin kan faktisk føre til forstoppelse, selv om det, paradoksalt nok øker forbrenningen.
Jeg er selv i en forskningsperiode der jeg nå begrenser meg til få, men ytterst hensiktsmessige matvarer, som egg og kjøtt og vann.
Problematikken i gjennomføringen ligger ofte i vår mentale tilstand, der vi fortsatt ser på mat som underholdning. Vi "koser" oss med maten, når mat, i utgangspunktet kun er hensiktsmessig for overlevelse. Man kan si, at ved vår intelligens burde vi ha lov til begge, men oppfinnelser som raffinert mat, viser at vi av og til går for langt for vårt eget beste.
Uansett, jeg anbefaler din kjæreste å heller SPISE når eventuelle ønsker om kaffe eller ost eller kjedelig plantespising virker fristende. Mat har både psykologisk og fysisk effekt.
Man kan jo selv stå opp, gå rett bort til stekepanna, slenge fire laksefileter på, og spise seg god og mett. Det er ekte våkenhet, som på alle positive måter erstatter kaffekoppen signifikant.
|