|
Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
GBP krever vel at det er for mye mat som er roten til overvekten? Eller vil det fungere på de som spiser for lite, men hvor hormoner og insulin er hovedproblemet også?
Både og. Man blir kvitt diabetes (de snakker allerede om en utgave av denne operasjonen som kur mot diabetes, fordi den rett og slett forsvinner omtrent over natta hos GBP-opererte), feks. Jeg spiste veldig mye mat så for meg har jo magesekk-størrelsen og det at jeg har kortere tarmer og mindre opptak vært veldig verdifullt og er det fremdeles (og livet ut, heldigvis), men jeg kjenner folk som har lagt på seg pga. at de har spist for lite (bla. svigermor) og som har gått ned i vekt etter denne operasjonen. Så den virker på de fleste, vil jeg tro.
En annen ting; legen min mener jeg hadde pcos, men jeg ble ikke utredet for dette. Jeg hadde mensen 2-3 ganger i året maks, og ikke eggløsning. Jeg ble aldri gravid, prøvde og prøvde til ingen nytte. Etter operasjonen fikk jeg mensen, faktisk dagen etter, våknet opp med blod i senga. Festlig.
Etter det har jeg hatt mensen hver måned, på KLOKKA, med unntak av i svangerskapet, etter å ha blitt gravid på ETT forsøk, by the way. Så hormonene stabiliserer seg ofte veldig etter en slik operasjon.