Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-10, 22:17   #109
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av HeidiP, her.

Hallo,

Naa er denne traaden ikke vaert tatt opp paa en stund, men jg proever allikevel -

Bare lurer paa Iset, du sier at du har gaatt gravid etter aa ha blitt operert- er dette "normalt"? Har gaatt aa fundert paa dette med gastric bypass i 2 aar naa, men ikke gjort noe med d, har vaert paa litt forumer og forskjellige websider idag, og jeg er mer og mer innstilt paa aa snakke med legen min om dette neste uke. Men har da alltid lurt paa om det gaar an aa faa barn etter operasjon. Ogsaa er det dette med legen da - hvis man vil sette seg paa venteliste, er det opp til deg selv, eller er det fastlegen som avgjoer om du er stor nok (i skrivende stund veier jg 135 kg, og med en BMI paa 48.1) Vil ikke tro at legen kan argumentere med meg om jeg er stor nok akkurat... Bare kjenner at der jeg er naa, mentalt sett, ville det vaert en stor "blow" aa faa beskjed om at jg ikke kan faa plass paa venteliste... Er det noen som vet hvordan venteliste systemet fungerer? Er d kronologisk, eller kan det komme stoerre folk/folk m mer helseproblemer foran deg i koeen?
Paa forhaand takk for svar, og takk for at det finnes saa mange mennesker som er villige til aa dele sin historie, baade positive og negative sider ved en GBP

Hei Heidi

Jeg ble gravid 6 mndr etter operasjonen ja. Litt tidlig, men det gikk heldigvis supert. Fikk god oppfølging. Det er faktisk ofte LETTERE å bli gravid etter en vektoperasjon enn når man er svært overvektig, fordi man ved å gå ned i vekt ofte får syklusen i orden igjen og øker fruktbarheten. Faktisk blir man ofte så fruktbar at legene alltid går inn og anbefaler opererte å være VELDIG strenge med prevensjon 1-2 år etter operasjonen. ().

Jeg og min mann prøvde å bli gravide i halvannet år da jeg var overvektig. Ingen resultat. Jeg hadde sjelden mensen og sikkert ikke eggløsning heller. Da jeg hadde gått ned 40 kg ble jeg gravid på ETT forsøk, og jeg døde litt av sjokk da testen ble positiv! Gledes-sjokk, selvsagt, men jeg hadde aldri i verden trodd det. Det viser at mitt problem var vekten. Og jeg hadde et MYE sunnere og bedre svangerskap denne gangen enn med førstemann, da jeg var overvektig (ca. 100 kg den gangen). Med førstemann fikk jeg tidlig bekkenløsning og endte opp med svangerskapsforgiftning med ekstremt høyt blodtrykk og innleggelse, og prematur fødsel. Med andremann hadde jeg nesten INGEN problemer og gikk nesten til termin. Ingen ødemer, lavt blodtrykk og sunn og frisk.

Jeg ble operert privat, så jeg vet ikke så mye om ventelistene, da jeg ventet i 1,5 måneder bare. Betaler man, slipper man ventetid. Men jeg vet at ventetiden i det offentlige er på mellom 2 og 4 år, og legen din kan ikke nekte deg å søke om operasjon! Spør legen din om henvisning, så blir du satt i kø. Du må beregne å vente i altså 2-4 år, så det er greit å komme igang fortest mulig. Med mindre du velger privat operasjon (feks. i Oslo, Aleris), da er ventetiden på alt fra 1 uke til 2 måneder, alt etter hvor travelt kirurgen har det. Bare spør om du lurer på noe mer.