|
Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info
Jeg tilhører også operert-gjengen, men jeg har DS, ikke GBP, og det er straks 7 år siden jeg ble operert. Jeg har i grunn ikke hatt noen problemer, annet enn med jernmangelanemi (men dette er en forventet komplikasjon), og at jeg ikke ble så lett som jeg skulle ønsket. Men jeg har også ME, antakelig hatt det siden 1993, så trening har alltid vært komplisert å få til. Jeg gikk ned fra 180 til 90 kg og holdt meg der lenge. Men i løpet av 2 år snek det seg jaggu på 20 kg, og det er derfor jeg er her. Har levd lavkarbo så godt det går siden september 2009 og i skrivende stund er 17-18 kg av de 20 borte.
Jeg er også sykepleier, og har jobbet på Aker med de første startgruppene, så jeg kan en del om dette. Kjenner MENGDER med folk som er opererte, både her og i utlandet.
Har hatt en del plastisk kirurgi selv, og er takknemmelig for det jeg har fått dekket. Håper at jeg klarer å gå ned 15 kg til og så operere lårene også, men da er jeg ferdig med kirurgi.
En ting ang. dumping. Per definisjon skal ikke vi med DS kunne få dumping, og jeg har aldri opplevd det før etter at jeg begynte på lavkarbo. Jeg har hatt en planlagt karbosprekk og et par litt uplanlagte pga julebord og fest, og jeg har fått noe som minner om dumping etterpå. Bare litt snodig, vet ikke om det er dumping engang, kanskje det bare er reaksjon på unormalt blodsukkernivå. Ekkelt var det ihvertfall.
Anyway. Jeg fins her hvis det er noen som føler for å spørre om noe. Jeg er ikke så oppdatert på hvilke sykehus som gjør hva og til hvilken pris etc., men jeg kan mye generelt om operasjoner og livet etterpå.
|