Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-10, 08:43   #18
Chunky
Gjest

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av LilleM0r, her.

Tusen hjertelig takk
Alt virker jo logisk når du forklarer det slik,og jeg er enig med deg- at kalorier må ha noe å si. Her inne sier de det bare på en annen måte - "spise til du er passelig mett". Og hva er nå "passelig"? Skulle tro at det kan variere veldig og er personavhenging. Og er det ikke akkurat det som er problemet for oss med noen kilo for mye? At vi ikke evner å kjenne når vi er passelig mett og spiser mye mer? For det er jo så godt....Så dette utsagnet kan nok i mange tilfeller være mer villedende enn veiledende.

Jeg skal følge rådene dine i en periode å se. Dvs kutte ut ost og nøtter (spiser litt mandler), spise mere rent protein og ikke tilsette så mye fett.
Jeg skal også bruke IPhonen min til å registrere kaloriene så vel som karber.

Til slutt så skal jeg gjøre som Cecilie Skog - gå over sydpolen på ski med over 100 kilo på pulken som jeg skal dra selv!
Hun tok av seg 14 kilo på den turen..... fra 58 kg til 44kg....
Og jeg er ganske sikker på at om vi ser på hva hun spiste på turen, ligger hun veldig godt an som LCHFer.

Og igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Setter veldig stor pris på det.

Du har så rett! Jeg har selv gitt det rådet om bare å spise seg mett. Men selv om kroppen regulerer sultsignalene veldig bra på et ketogent kosthold, er problemet at vi ikke tar til oss næring utelukkende for å dekke energibehovet. Det er mange andre grunner til at man spiser. Nytelse og kompensasjon er bare to. Og ettersom et salatblad gir fint lite av begge deler, blir det gjerne nøtter, mørk sjokolade og andre "lovlige" lavkarboprodukter. Jo lenger vi lever lavkarbo, jo flere lovlige produkter lærer vi dessuten om. Og selv om vi ikke går opp i vekt, kan det bli vanskelig å gå videre ned (tenker ikke på deg spesielt nå - jeg aner jo ikke hva du spiser).

Cecile Skog spiste nok mye fett, ja. Jeg vet fra min bror som jobber i forsvaret at de gjerne starter med høyfett/høyprotein noen uker før spesielt krevende og langvarige oppgaver, nettopp for å mobilisere fettreservene og øke utholdenheten. Men som han også sier - det tar tid for kroppen å omstille seg. Det nytter ikke å starte dagen før. Til vanlig trener han helt på linje med toppidrettsutøvere, og sverger som mange andre til en del karbo. Der er vi uenige.

Men en polferd hørtes ut som en god ide

Sist redigert av Chunky : 09-02-10 kl 09:22.
  Svar med sitat