Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-10, 10:20   #11
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening på "superbrenselet" ketoner

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Godt å høre! Jeg trodde kondisen min var rundt middels før jeg begynte på ketolyse/lavkarbo, og jeg fikk helt sjokk da jeg fikk meg en pulsklokke for en tid tilbake . Sluttet faktisk å bruke den, for det var ikke gøy å se den høye pulsen (som jeg jo har lært at betyr DÅRLIG kondis.)
Det pussige er jo at jeg føler meg helt fin når jeg trimmer/trener nå...

Er det gjort noen skikkelige studier på dette så man kan beroliges enda mer??

Nei, du er nok SKIKKELIG dårlig )
Jeg tror ikke det er gjort noen studier på det. Antageligvis fordi ting er slått fast for lenge siden, og det først nå at lavkarbo er på vei inn - for godt. Jeg selv har rimelig god kondisjon, så du kan bruke meg som rettesnor: Jeg løper halvmaraton, skal debutere på maraton i sommer, og løp mye 20 kilometere i fjor sommer, på høykarbo da - da lå pulsen på 145 på halvmaraton fart..den steg opp mot 155 da jeg begynte å holde høyre fart. I harde maks drag lå pulsen på 185, omtrent det pulsen klarte å slå.
Når jeg gikk over til lavkarbo, oppdaget jeg at pulsen ligger på 165 på rolig langkjøring, og gjerne opp på 190 over små 100 meters kneiker. Maxpulsen har - sist jeg sjekket - flyttet seg med 16 slag, nå ligger den på 208. Foreløpig, og det har jeg fått vite at det går ikke, en maxpuls kan ikke flyttes oppover, den skal bare synke med årene. SÅ DET PRATER VI IKKE MER OM, fikk jeg høre.
Omtrent alle som får det til å fungere på lavkarbo, får en langt høyrer puls, og Dag Viljen Poleszynski mente dette: Grunnen kan være at hjertet for første gang får nok at sitt yndlingsdrivstoff, mettet fett, og kan derfor begynne å prestere optimalt.
Jeg tror at det optimale kan godt være en maxpuls på 250 - 300, og fett må ha oksygen til å forbrennes. I tillegg bygges det sannsynligvis en god del flere mitokondrier(forbrenningsfabrikker) i cellene på lavkarbo, slik at mer og mer fett kan forbrennes samtidig, ergo må cellene ha mer oksygen, og derfor må hjertet pumpe oksygenrikt blod raskere, noe det klarer, på grunn av det nye spesialdrivstoffet, fett og ketoner.
Høy puls betyr altså at hjertet ditt får det riktige drivstoffet, og det gjør at cellene dine ikke blir ødelagt av melkesyre, som er en lammende gift, faktiskt. Det kan være en stor årsak til utholdenhetssykdommen astma.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat