Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-10, 18:45   #4
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Laboratoriets dom

Gratulerer!

Langtidsblodsukkeret, lurer på om det er det som bare står "glukose" på i mine svar. I så fall så er normale verdier mellom 4 og 6, og 6,1 er jo bare rett over, så det vil jeg si er akseptabelt.

Hm, nå er jeg bare lekmann, men totalkolesterolet sier oss da ikke så mye? De målte vel LDL og HDL? Til og med de vil at vi skal knaske kolesterolsenkende til vi blir blå vedkjenner at det er godt kolesterol og dårlig kolesterol.

Ser at den første prøven var for ett år siden - altså en stund før du begynte med lavkarbo. Din triglyserid var allerede høy og har blitt enda høyere på LCHF? Hvordan kan det skje? Triglyseridene er "karbohydrater i lagret form"... Så den skal vel minke på LCHF? Den har blitt over halvert hos meg...
Men som sagt, totalkolesterolet sier oss ikke mye. Man må heller ta totalkolesterol og dele på HDL.

Triglyseridene gir oss en pekepinn på hvor mye av LDL'et som er små (og dårlige), mens de største LDL-partiklene er godt kolesterol.

Hos meg har triglyseridene blitt over halvert (1,6 -> 0,7) og HDL har gått opp bittelitt (1,1 -> 1,2). LDL fikk de ikke målt pga hemolyse siste gangen. Totalkolesterolet har gått ned (5,5 -> 5,2), så det stemmer godt med at det gode kolesterolet har økt bittelitt, mens det dårlige har gått en del ned. Så hos meg gikk totalkolesterol/HDL fra 5,0 til 4,33 etter bare 2,5 måneder med lavkarbo.

Men høyt kolesterol er symptomet, ikke årsaken. Hvis bilen din lekker bensin, fyller du på bensin til bilen tar kvelden eller tetter du hullet? Selvfølgelig blir ikke sammenligningen helt rett, men du skjønner poenget?

Angående kolesterol, les denne!

Og urinsyreforhøyning av rødt kjøtt og egg? Jeg spiser masse, masse rødt kjøtt og egg og mine verdier er uendrede.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat