|
Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Og jeg som satt min lit til at du ville finne en fornuftig forklaring for meg!!!
Ok. Så sjekket jeg litt likevel. Og gjett hva vi har gravd frem.
Han er riktignok på jordet, men kanskje ikke på helt feil jorde. Hvis vi er veldig snille, så kan det hende han kunne litt, men ikke nok.
Mens den vanlige formen for Diabetes er Diabetes Mellitus, så finnes det en annen type som heter Diabetes Insipidus (DI). Det kan være dette han har hørt om. Sykdommen kjennetegnes av abnorm tørst og urinering. Kjente årsaker er psykiske eller følelsmessige fyrstyrrelser, og - sjekk denne - den populære, men ikke vitenskapelig beviste troen på overdrevent inntak av vann(!). Det siste har til og med et eget navn: Iatrongenic DI (fant ingen god oversettelse).
Symptomene på Diabetes Mellitus og Diabetes Insipidus er veldig like, med sysnforstyrrelser, abnorm urinering osv. Men det er to vesentlige forskjeller: Med Diabetes Insipidus finnes det ikke glukose i urinen eller forhøyede verdier av glukose i blodet...
Tada 
(for å si det enkelt - han har fått med seg at overdrevent vanninntak kan føre til diabetes - men ikke at det ikke gir høyt blodsukker)
Sist redigert av Chunky : 02-02-10 kl 00:23.
|