Vis enkelt innlegg
Gammel 23-01-10, 13:15   #19
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?

Hei Atkinsmadde, jeg vil først om fremst ønske deg masse lykke til med forsøkene med assistert befrukning. Jeg har selv førstehånds kjennskap til dette. Skal ikke uttale meg for mye om hva du bør spise, det ligger utrolig mye informasjon på nett om div kosttilskudd osv. Det jeg vet det er forsket på, er effekten av akupunktur ifm assistert befrukning. Akupunktur øker sannsynligheten masse ift graviditet. Dette fordrer i såfall at det er en akupunktør som har satt seg inn i dette. Vet ikke hvor i landet du bor, men i Oslo er det noe som heter Fjeld klinikken som er veldig annerkjente og dyktige. Når det gjelder kost så har jeg selv veldig tro på lavkarbo. Dette balanserer jo hormonene våre, som er utorlig viktig ift befruktning. Sikkert lurt at du får i deg mer fett som andre har påpekt.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det kan være grunnen til uteblivende graviditet. Kroppen lever allerede på sparebluss og har ikke overskudd. Mer sundt fett

Vil tilslutt bare kommentere Carisma's innlegg. Dette er ikke ment som kritikk til deg Carisma, mer som en "vær varsom plakat" til alle. Det florerer masse myter om dette med ufrivillig barnløshet. Dere har sikkert hørt ting som at det er så mange som adopterer som blir gravide, da har stresset lagt seg.

Det viser seg å ikke stemme. Selv om du skulle ha hørt om at det har skjedd med 2-3 stykker, så er det i den store sammenhengen ikke mange. OG det er gjerne de det skjer med som f.eks. står frem i media. Det er en bitteliten andel av de som adopterer som blir gravide etterpå. Nå var jo innlegget linket i mot dette med kosthold. Ja kosthold er viktig. Dog er det utrolig mange årsaker til barnløshet. Ca 1/3 "skyldes" kvinnen, 1/3 mannen og 1/3 begge parter. Og hver av disse kan igjen ha mange årsaker som tette eggledere, sykdommer, skader og uforklarlig barnløse. Og det er først og fremst den siste gruppen som opplever å bli uventet gravide etter f.eks. adopsjon, kostholdsendringer osv. Til slutt vil jeg bare kommentere myten med stress. Klart stress virker på kroppen, i forhold til mange ting. Når det gjelder graviditet så er det jo et faktum at de fleste ufrivillig barnløse ikke starter med stress. Det er jo som regel etter en stund med prøving, det kan gå over til stress. I tillegg er det jo mange stressa mennesker som blir gravide, i krigssituasjon, som flg av overgrep osv.

Dette ble bare en digresjon fra min side siden jeg har førstehånds kjennskap til problemstillingen. Vet selv at når jeg har fått kommentarer som jeg kanskje har opplevd "sårende" og ubetenksomme, så vet jeg at det handler om mangel på kunnskap og ikke at noen ønsker å være "slemme". Det sies at ufrivillig barnløshet er det siste tabu, har derfor skjønt at skal dere som ikke er i situasjonen få mer kunnskap og forstå mer om hva dette handler om, må vi som opplever dette tørre og si noe om dette, selv om det kan være aldri så sårt.

Vil ellers takke for et utrolig fint forum med masse kunnskap og inspirasjon.

Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat