|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Max, her.
Jeg lurer på hva man kan gjøre for å få sove om nettene jeg? (Nå er jeg noe påvirket av smerter da)
Med unntak av de vanlige tingene, som frisk luft, ingen kaffe, kamillete osv osv. :gjesp:
Hvis ingen av de rådene du har fått allerede virker, kan du prøve med Melatonin. Vel og merke hvis det er innsovningen du har problemer med. Hvis du stadig sovner, får så å våkne igjen, tror jeg det har liten effekt 
Melatonin er et stoff som vi alle har i kroppen, som bidrar til å styre trettheten i forhold til lys og mørke. Det er utviklet kunstig for blinde, da de selvfølgelig ikke får den samme trøttheten som vi får fordi det blir mørkt. (Mye mer å forklare her, men det er egentlig ikke nødvendig). Melatonin er ikke et sovemiddel, og du får ingen form for hang-over dagen etter. Det vil kun (kanskje) gi deg hjelp med innsovningen, hvis du blir vekket av en eller annen grunn - er du like langt.
Kommer i kapsler som du skal ta en time før du legger deg. Alternativt kan du åpne kapselen og bare ta pulveret, men da må du legge deg med en gang.
Jeg bruker dette av og til på min 13-åring som i perioder har store innsovningsproblemer pga epilepsi. Han får 2 kapsler, og sovner stort sett greit da. Har også prøvd det selv, i perioder hvor jeg har hatt mye nattevåk og kroppen en i høygir. Det hjelper meg i hvert fall 
Du må ha resept fra lege, men har hørt at det kan kjøpes reseptfritt på enkelte helsekostforretninger i Sverige.