Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-10, 10:20   #1006
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Oioi. Du, jeg husker ikke om jeg mva-registrerte meg, men ... jeg tror kanskje det?!
Så langt har jeg nemlig ikke kommet at jeg har brukt firmaet til noe, og noen utgiftskonto har jeg dermed ikke opprettet.
Dette var bare noe jeg hørte ei venninne hadde gjort, hver gang hun kjøpte noe som firmaet hennes også kunne bruke, om jeg ikke husker feil. Så jeg vet ikke en tøddel ... . Grunnen til at jeg opprettet firmaet var en) av symbolsk art, jeg trengte å gjøre noe som symboliserte at jeg er på vei tilbake til arbeidslivet, og to) rett og slett fordi det har hendt jeg har fått frilansoppdrag, og det er ikke alle som digger å måtte ta den jobben med skatt og arbeidsgiveravgift og gud vet hva.
Jeg har mye å sette meg inn i fortsatt, tydeligvis.
PC-en jeg har tenkt på koster 5000 kr, og det meste av de småjobbene jeg pleier å gjøre så er pc helt essensielt for å få jobben utført.

For å få mva registert et personlig foretak, må du ha hatt en omsetning på over kr. 30.000,- I det øyeblikket du bikker den summen, kan du mva registrere deg Da er du helt sikkert ikke mva registrert altså ! Når du kjøper pc, pass på at regningen ikke kommer over 10.000,- inkl. mva. Hvis du trenger ekstra utstyr, software e.l. få det på separat regning så du holder deg under 10'. (Da slipper duå bokføre dette som en eiendel i firmaet). Hvis dette er det eneste utgiften du har, vil summen av det totale kjøpet være tilvarende underskudd i firmaet, og kommer til fradrag på din selvaivelse. Det er spesielle skjemaer som skal fylles ut for dette, og resultatet skal føres inn i selvangivelsen. Har du inntekter, skal selvfølgelig disse også med. Dette vil jo gjelde 2010, så du har god tid til å finne ut av det. Men alt du kjøper som kan relateres til firmaets type drift (ref. det du fylte ut på skjemaet til Brønnøysund da du registrerte deg), vil du kunne utgiftsføre. Alt av pc-utstyr er en selvfølge, men siden jeg ikke vet hva du driver med er det vanskelig å komme med flere eksempler. Men - underskudd i firma gir fradrag på selvangivelsen = mindre skatt på deg, og overskudd = det motsatte