Vis enkelt innlegg
Gammel 14-01-10, 15:50   #18
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 54
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Ketolyse og fett?

Min erfaring med kalorier:
Jeg hadde lenge hørt at kalorier skulle man ikke tenke på.
Spiste masse fett, til jeg ble mett og var nøye på å ikke få for mye karbohydrater. Normale mengder proteiner.
Var fullstendig overbevist om at jeg sikkert fikk i meg 2000-3000 kalorier/dag....og jeg gikk ned masse, 45 kilo.

Så har jeg i senere tid regnet litt på dette.
Jeg har laget meg mine vanlige måltider med alt hva det innebærer av fett og karbohydrater, og jeg oppdaget at det var vanskelig å komme over 16-1700 kalorier uten å spise seg OVERMETT.
Så det er absolutt noe i det man sier at man ikke skal tenke på kalorier, for kroppen regulerer inntak av mat/sult på en helt annen måte med lavkarbo/høyfett kost.
Men kalorier er ikke uviktige synes jeg, det er bare det at da man spiser lavkarbo så fungerer kaloriene man får i seg på en litt annen måte enn da man spiser høykarbo.
Med lavkarbo/høyfett spiser man for fettforbrenning (har blant annet med hormonet insulin å gjøre), med høykarbo spiser man for fettlagring.
Med dette i tankene kan en som spiser lavkarbo/høyfett som regel spise mere enn en som spiser høykarbo, og likevel gå ned i vekt.

Men, så har da noen så vanskelig for å gå ned i vekt at den personen i tillegg til å spise lavkarbo/høyfett også må tenke kalorier.
Dette ville jeg ikke bekymret meg over i første omgang, men heller konsentrert meg om å følge den kostholdsfilosofien jeg har valgt.
For hvis man ikke spiser riktig så kan resultatet fort bli at man ikke går ned i vekt, og da tror man kanskje at man spiser for mange kalorier....når feilen heller ligger i hvilken type mat man spiser.

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat