Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-10, 22:11   #5
Bulldog
Gjest

Sv: Et par spørsmål om styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Jeg trenger tydeligvis enda mer variasjon i programmet, så det jeg lurte på nå var å starte på "nytt" program hver måned eller noe.
Er det lurt? For kort tid med en måned? Jeg vil fortsatt fokusere på å øke vekt og sånt, men jeg tror det å skifte på øvelsene vil bedre motivasjonen noe.. Er det kanskje sånn det bør gjøres? Bør splitt skippes og heller ta et par øvelser per kroppsdel per dag når jeg er relativ utrent? (planen er minst tre treninger per uke, og kanskje en oppsatt time i sal eller sykkel en ekstra dag) Målet er å tone kroppen, bli sterkere og gå ned i vekt. (for jeg er jo ikke kravstor eller noe )
Utenom dette skal jeg igang med jogging - intervalltrening og "fra sofa til 5 km på 12-15 uker" så fort jeg får meg bedre joggesko.

Jeg tror du bør satse på et program med "innebygget" periodisering. Gjerne et helkroppsprogram. Det er ikke noe galt i å bytte øvelser en gang i mnd, men det må være en rød tråd der. Å hoppe fra ett program til et annet har lite for seg, men et program med en fastlagt progresjon og månedlig rotering av øvelser burde gjøre susen. Snakk med PT'en din, så hjelper h*n deg sikkert.

Sitat:

Og en ting til: hvor lang pause bør jeg ha mellom hvert sett? Det kommer vel ann på programmet, men er det noe hovedregel?

Det kommer an på programmet ditt, ja, og hva du vil oppnå, men generelt er det slik at man bør ta gode pauser mellom settene i de "store" øvelsene (mark, benk, bøy, rykk, støt, etc) som krever koordinasjon og teknikk, og kortere pauser på de "små" øvelsene. Eller bare starte neste sett når man føler seg klar

Svar med sitat