|
Et par spørsmål om styrketrening
Jeg følte at jeg var helt utlært hva angår styrketrening, siden jeg har trent det i "alle år", men siden jeg ennå sitter der med nest-laveste vekt på styrkeøvelsene mine er det vel bare å innse at det ikke er fakta.. 
Begynte på nytt treningssenter før jul, og fikk et lite og lett program av pt, hvor jeg bad om tre-dagers splitt. Første dag er armer, andre dag rygg og skuldre og tredje er ben. Fire øvelser hver dag. Det begynner å kjede meg allerede.. 
Jeg trenger tydeligvis enda mer variasjon i programmet, så det jeg lurte på nå var å starte på "nytt" program hver måned eller noe.
Er det lurt? For kort tid med en måned? Jeg vil fortsatt fokusere på å øke vekt og sånt, men jeg tror det å skifte på øvelsene vil bedre motivasjonen noe.. Er det kanskje sånn det bør gjøres? Bør splitt skippes og heller ta et par øvelser per kroppsdel per dag når jeg er relativ utrent? (planen er minst tre treninger per uke, og kanskje en oppsatt time i sal eller sykkel en ekstra dag) Målet er å tone kroppen, bli sterkere og gå ned i vekt. (for jeg er jo ikke kravstor eller noe )
Utenom dette skal jeg igang med jogging - intervalltrening og "fra sofa til 5 km på 12-15 uker" så fort jeg får meg bedre joggesko.
Og en ting til: hvor lang pause bør jeg ha mellom hvert sett? Det kommer vel ann på programmet, men er det noe hovedregel?