Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-05, 00:05   #17
Muskat
Seniormedlem

Muskat sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg er faktisk litt for "så store biter at de er lett å finne" taktikken. Mye av næringsstoffene i grønnsakene vil jo koke ut i sausen når du lager gryter. Han vil ikke få i seg fiber, men det kan jo hende at du klarer å få i ham på andre måter, knekkebrød er en måte, flatbrød kanskje? Hvis han ikke liker brød, kanskje han liker vafler? Hvis dere lager vafler av grovt mel og med fruktose, er det ganske så sunt. Og det viktige er jo to ting: Få ham til å smake på så mye som mulig, og å få ham til å like å spise hos dere.

Hva med grøt? Havregrøt for eksempel?

Spiser han poteter? Potetmos? I så fall kanskje dere kan lage ordentlig stappe til ham, av ordentlige poteter. Poteter kokt med skallet på er ikke så ille, så lenge dere ikke stapper ham fulle med karbohydrater ellers. Barnekroppen trenger karbohydrater, så lenge det ikke blir en overdose.

Han spiser ikke bær? Hva med syltetøy? Kan du lage frysetøy med fruktose for eksempel, beholde de gode tingene i bærene uten sukkerkicket, mens det ser ut og smaker som noe han kanskje er vant til? I fjor lagde tenåringsjenta syltetøy selv, og da alt med fruktose, slik at det ble greiere å sortere i fryseren. Hun syntes nemlig det var like godt.

Barna mine måtte pent smake på alt. De bestemte seg for å ikke like akkurat motsatte ting, for å gjøre det vanskelig. Den ene spiste tomat, den andre agurk. Den ene likte paprika, den andre kålrabi. Etter hvert er de i ferd med å finne ut av det, men mye av problemet var konsistens, ikke smak. Og en sikker slager som jeg grep til for å klare å få grønnsaker i dem var blomkålgrateng. Den begynte egentlig som lettkokt blomkål med stekt bacon, fløte og ost bakt i steikovn til blomkålen var gjennomstekt og osten boblete. Gjennom oppveksten til tenåringene utviklet denne seg til alle-slag-litt-tørre-grønnsaker-i-fløte-med-skinke-og-ost (blomkål, brokkoli, sellerirot, nepe, fennikkel, gulerøtter). Fløten, osten og skinken gir det hele en veldig uskyldig smak, grønnsakbitene er store nok til at de ikke er mystiske, og de har litt tyggemotstand, og hvis det moses litt ligner det veldig på barnemat

Ellers kan det hende at det beste dere kan gjøre er å tilby ham litt av alt, som mange har foreslått, men ikke tvinge ham. Bare pass på å nyte maten, nyte måltidet og nyte samværet. Det skal være hyggelig, ikke traumatisk å spise sammen.

Muskat

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat