|
Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Men det er jo ikke en fullstendig automatikk som stemmer helt med påstanden din. Jeg har ganske fint fastende blodsukker, men til tross for at jeg lever STRIKT lavkarbo, og stort sett bare ketogent, så er langtidsblodsukkeret mitt for høyt, det samme er c-peptid. Men det hadde helt klart vært langt verre med høykarbokosthold. Jeg har såkalt metabolsk syndrom (pcos, insulinresistens og hypothyerose), og da er det ikke bare så enkelt som å spise lavkarbo for å få insulinnivået ned. Jeg må gå ned i vekt også, men det er som om kroppen har alle bremser på som en følge av det, og jeg må dermed medisineres med metformin, og krysser nå fingrene for at sirkelen skal brytes takket være medisin og et strikt kosthold.
Jeg mente ikke å være kategorisk, beklager hvis jeg formulerte meg slik.
Vi er jo alle forkjellige i forhold til hvordan kroppen prosesserer næringsstoffer, og du har helt rett i at noen nok vil ha et forhøyet langtidsblodsukker selv om de spiser lavkarbo. Selv har jeg også både pcos og insulinresistens, og det tok meg over 1 år å få langtidsblodsukkeret ned fra 7,2 til 6. Dette er jo også noe høyt i forhold til referanseområdet (4 - 6), men i følge legen er det ingen grunn til å ta glukosebelastning når verdien er på vei ned.

|