Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-10, 21:35   #6
Chunky
Gjest

Sv: Ketose første kvelden?

Tror neppe det er mulig å komme i ketose første kvelden hvis man kommer fra et høykarbokosthold uten knallhard trening. Det tar vanligvis et par dager til kroppen slutter å plyndre musklene på jakt etter sukker, og starter å nyttiggjøre seg ketoner i stedet.

Jeg er selv så heldig å ha innebygde ketostix Før jeg begynte med lavkarbo hadde jeg ganske kraftige svimmelhetsanfall 3-4 ganger i måneden, som varte i noen timer. Nå er disse borte, men jeg får en 10-minutts svingom hver gang jeg kommer i ketose. Det skjer ganske nøyaktig 50-60 timer etter at jeg sist spiste karber. Har vært gjennom det såpass mange ganger at jeg omtrent kan telle ned til det skjer. Holder jeg meg i ketose er både svimmelhetsanfall og øresus borte. Jeg vet hvorfor det er slik, men skal ikke plage dere med det.

Det viktigste er at kroppen slutter å lagre fett lenge før du kommer i ketose, det vil si så snart insulinnivået normaliseres. Men kroppen forbrenner marginalt mer i ketose enn før, det vil si +/- 200 kalorier ekstra per dag, altså det som kalles det metabolske fortrinnet ved et ketogent kosthold.

Sist redigert av Chunky : 04-01-10 kl 21:41.
  Svar med sitat