Tråd: Raw food
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-10, 00:36   #12
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Raw food

Flott innlegg av Tårnet!
ja jeg er enig med deg på alle punkter der. Som jeg skrev så varte ikke raw food-filosofien lenge for meg. Ble mye verre, ble mer sliten og jeg følte meg aldri mett. Det ble nok for mye frukt ja..
Men jeg har tro på at det er fortsatt meget sunt å spise det meste av våre grønnsaker rå. og velge rå der der det er mulig(feks kjøper jeg rå nøtter, rå oljer, rå proteinbarer osv).
Men å "ta det helt ut" var ikke min kropp med på.
Jeg spiser nå mer LCHF men tar med kunnskaper fra raw food, base-dietten(drikker basisk vann, klorofyll og tar salter, men følger ikke filosofien helt ut).
Kjøtt blir det ikke så mye av. Klarer ikke fordøye det særlig godt(kommer jo "aldri" ut igjen ).. kylling går lettere.
Jeg er ganske klar over at ME skyldes belastninger som du nevner og jeg har kuttet ALT ut. ikke noen flere vaksiner her, kortison-salver(har atop. eksem), medisiner, tilsetningsstoffer osv...Det er fjernet i den grad det nesten lar seg gjøre. Jeg har hatt veldig fokus på det det siste året.
Om jeg er bedre med ME? JA!
jeg vil ikke si at jeg har ME lenger(jeg kan trene litt igjen uten å kræsje), men har ennå et laaangt stykke å gå på min helse-vei. Det henger jo sammen med stress/psykisk også..
Lavkarbo er helt klart den beste vei(uten melk og gluten for min del). Men det er jo mange stier her på lavkarbo også
Det er snart 2 år siden jeg la om på kosten. Først Fedon i nesten 1 år uten særlig resultat. Så OE, Ketogent, raw, syre/base..
Det er ikke stor fremgang..må jo si det... MEN jeg blir MYE MYE verre hvis jeg "skeier" ut(spiser høykarbo mat). Det er bedring, men det snegler seg avgårde...
Tror det er viktig å støtte opp med tilskudd her også. Vitaminer, mineraler, salter, fiskeoljer etc... har nok vært litt "pinglete" der(tatt for lave doser), mye pga jeg synes "jungelen" der ute er altfor stor og uoversiktelig. det koster mye peng å skal prøve ut alt... (ja gjett om jeg har prøvd mye!)..

For 4 dager siden økte jeg på med linfrøolje + valnøtt+aman prana-olje. tar ca 4-6 ss av disse oljene + fiskekapsler(i tillegg til fett i maten, koksfett etc.Jeg har spist store mengder smør og kokosfett uten å få noe bedring på huden det siste året)
Det ser faktisk ut til bedring på eksemet mitt allerede! og jeg har vært veldig plaget siden sommeren nå... litt tidlig å si da men...blir spennende å se om det fortsetter... kan ha funnet en nøkkel til der

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat