|
Sv: Ett år med lavkarbo
Selvfølgelig spiller det ingen rolle om kjøttet er bedt for. For min del kunne man gjerne danset Grease Lightening til Ernst Rolf-sanger under tilberedningen, så lenge jeg får topp kvalitet til en fornuftig pris.
Et par eksempler. I høst hadde Maxi pangtilbud på fersk lammekjøttdeig til 79 kroner kiloen. Halalbutikken hadde derimot fast pris til 49 kr/kg for mindre utspedd deig. Mens Maxi selger 10 stk brekkbønner i celofan til 25 kroner, får du en kilo for samme prisen på innvandrerbutikken. Jeg handler vanligvis et par fulle bæreposer med grønnsaker i uka. Det koster meg sjelden mer enn en hundrelapp. Halalbutikken har også mye spennende kjøtt som er vanskelig å oppdrive andre steder, eksempelvis geit - noe av det mest undervurderte kjøttet i norsk landbruk. Og jeg tør påstå at faglærte slaktere har en helt annen yrkesstolthet enn tenåringer i ferskvaredisken.
Her hvor jeg bor er det for øvrig ingen norske slaktere, men tre halalbutikker. Utrolig nok velger alle jeg kjenner å kjøpe dyrere fryst kjøtt på Kiwi eller kjøtt fra ferskvaredisken på Ultra til fantasipriser.
Men det ser ut til at vi er enige om poenget - at fersk og naturlig mat er bedre enn det som har vært gjennom industrikverna.
|