|
Sv: Ang grønnsaker på ketolysekuren
Nå er det vel uansett forskjell på hvilke mengder man spiser av paprika i forhold til f.eks brokkoli, jeg brydde meg aldri så mye om det der, da jeg gikk på atkins så spiste jeg bare den tilmålte kh-mengden av de lovlige grønnsakene. Men det finnes uansett bare tre typer sukkertarter, og det er monosakkarider (glukose, fruktose), disakkarider (sukrose, laktose) og polysakkarider (stivelse). Mengden har selvfølgelig noe å si, poteter har jo veldig mye stivelse i seg, men det øker uansett ikke blodsukkeret like mye som rent sukker. Man må se flere ting i sammenheng. På Ketolyse behøver du jo ikke å tenke på mer enn riktig mengde grønnsaker innenfor de som er lovlige, men over tid er det jo greit også å se på den glykemiske belastningen de forskjellige karbohydratholdige matvarene gir. Jeg kjenner det fort på kroppen også, men så reagerer blodsukkeret mitt veldig fort.
Ellers er det også som det nevnes greit å få i seg fiber. Magen kan fint venne seg til å leve uten fiber og regulere væskemengden i det som kommer ut, men på mange måter er det jo behageligere å få det regulert med litt grønt, i alle fall etter egne erfaringer. En annen ting er jo at man har større variasjonmuligheter. Og, joda, mineraler og vitaminer bør man få naturlig inn via grønt, men det er nok ikke fullt så mye av det i de hurtigdyrkede grønnsakene vi har tilgang på i dag. Det er derfor det er greit å ta tilskudd i tillegg. Og du må uansett ha i deg noe fett for å kunne nyttiggjøre deg de viktigste vitaminene.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|