Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-09, 03:51   #14
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere

Hm. Så det er negativt at TSH'en øker? 2,8 høyt? Det står at normalverdier er mellom 0,40 og 4,40... Jeg følte meg helt topp med TSH 2,8, jeg... Har MER energi enn før, og har gått fra å sitte helt rolig til å bli litt urolig når jeg sitter - type tappe med foten og sånt. Så det stemmer jo ikke med lavt stoffskifte... Det tyder jo heller på høyt stoffskifte... Og jeg har alltid vært varm. Jeg gikk barbeint i sandaler til snøen kom i desember, jeg. Kjenner meg ikke igjen i symptomene for lavt stoffskifte, bortsett fra vektøkning da.

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.

En lang rekke symptomer kan da utvikle seg. De mest typiske plagene er trøtthet, slapphet, fryser lett, treg mage, tørr hud, tørt hår, økt søvnbehov. Blodprøver viser nedsatt tyroksin, forhøyet TSH og svært ofte påvises anti-TPO.

Treg mage fikk jeg jo fordi jeg spiste mindre enn før med lavkarbo. Men konsistensen var fin, det var bare det at mengden var så mye mindre. Ellers har jeg INGEN av de symptomene.

S-fritt T4 var 17 på første prøven og 17 på andre prøven. Normalverdier er mellom 12 og 22. Anti-TPO ble ikke målt. Så jeg får rett og slett bare følge med. Men jeg synes det er rart at det skal være varselsflagg når den nå ligger midt i det som er normalområdet...

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.

TSH har i utgangspunktet ingenting med forbrenningen vår å gjøre, men en forhøyet TSH kan indikere et for lavt stoffskifte (sykdom) som igjen kan føre til LAVERE forbrenning, altså motsatt av det legen sa... Din forhøyede TSH kan selvfølgelig være forbigående, men jeg anbefaler deg likevel å følge med. En stoffskiftesykdom kan komme snikende over mange år, og kanskje kan en uoppdaget stoffskiftesykdom være årsak til at en del sliter med overvekt (bl.a. meg selv...). I tillegg er det er fordel å følge med så man kan evt. konstatere og begynne å behandle tidligst mulig i et evt. sykdomsforløp. Selv gikk jeg åtte år med klare symptomer før legen tok tak i det og fant en diagnose på meg, noe som førte til at jeg kollapset før diagnosen og mistet et helt år av livet mitt til konstant søvn og hvile. Jeg husker rett og slett ingenting fra 2008, og det unner jeg ingen annen...

Men: Uansett så er lavkarbo også veldig, veldig bra for stoffskiftesyke også, så det er bare å stå på og ta med seg alle gevinster både i forhold til vekt og helse!

Huff, det vises at jeg ikke er lege eller medisinkyndig i det hele tatt. Her trodde jeg at jeg hadde tolket resultatarkene riktig utifra hva legen sa, men har visst bare skrevet bullshit. Men takker for råd!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat