|
Binyre etc.
Hei!
Jeg har vært helt på felgen i flere år, og har fått beh. med levaxin og liothyronin som ikke har hjulpet (startet med beh. for ett år siden, tar nå 150 mikrog. levaxin). Har lest meg frem til at det kan være binyrene som er problemet, og kom til Roald Strand, som egentlig ikke var så mye hjelp; han foreslo etter masing at jeg kunne prøve å ta syntetisk DHEA el. Barbasco fordi DHEA-verdien var litt lav. Jeg spurte om han kunne behandle med Kortison fordi jeg hadde lest om den behandlingen, men det visste han ikke nok om. Han foreslo at jeg kunne gå til Dr Leif Ims. Han har oversatt amerikanske bøker om binyretretthet osv. Ims sier at jeg har dette/er utbrent, som følge av en langvarig stresssituasjon (mentalt, følelsesmessig etc). Han har sagt jeg skal bruke Progesteron-krem, dette har noe med østrogen-balansen å gjøre, det er også dette som påvirker en av verdiene som måles og tolkes som lavt stoffskifte (husker ikke hvilken), så han mener at stoffskiftet og skjoldbruskkjertelene egentlig er helt fint. Her skiller han seg fra Strand for øvrig.
Jeg skal ta 400 mg Magnesium og 1000 mg C-vitamin, helst ikke spise noe kornprodukter, hvile mye, og ta akupunktur for å bedre nyreenergien, som var ikkeeksisterende. Etterhvert vil han også gi homeopati. Jeg spurte om Kortison-beh., men han visste ikke nok om det. Han mente at DHEA el. Barbasco ikke var noe poeng, så de er jo forholdsvis uenige. Og jeg er fortsatt forvirret, men hvertfall glad over å ha kommet på sporet av binyre-problemet (takket være Sonjas stoffskifteforum og lavkarbo.no). Jeg anbefaler å gå til Leif Ims, han er veldig hyggelig og flink, og som sagt spesielt interessert i binyrer og utbrenthet. Personlig lurer jeg på hvor mye av dette som lurer bak hypothyreose-diagnosene. Det finnes masse engelske/amerikanske linker om temaet, både med symptomer, årsaker, tips til kost og kosttilskudd osv, kan legge ut senere.
|