|
Sv: Noen må kontrollere energiinntaket, telle kalorier ...
Det er jo logisk at man brenner mindre jo mindre man er, og det er uhyre lett å komme over f.eks. 1700 kalorier (jeg er kun 1,60 "høy")
Mitt inntak steg over 2000 fra dag 1 (fant jeg ut etterhvert), og karboinntaket var under 15. Dette førte til rask nedgang i 1 1/2 uke, stopp i 2 dager og oppgang de 5 neste. Fordelingen av næringsmidlene var god, men det totale inntaket for høyt UTEN at jeg spiste spesielt mye.
Nå har jeg minsket litt på porsjonene og kjenner en times tid på lett sult før jeg spiser igjen.
Jeg tar lett ting bokstavlig, og kunne ikke skjønne at det kunne snu uten at inntaket var endret. Trodde jeg hadde funnet en resept som ikke måtte justeres etterhvert. Jeg var også i ketose hele tiden.
Jeg vet at det er de siste gjenstridige kiloene som skal av, og for meg handler vektnedgangen om å definere/tone kroppen. Jeg er muskuløs/atletisk med et karboteppe som dekker/polstrer kroppen min (jevnt fordelt fra nakke til fotblad).
Protein er selvsagt viktig med den aktiviteten og kroppsmassen jeg har, og løsningen for meg kan kanskje være proteinshake etter trening, og kutte ut kveldsmåltidet som jeg trenger de dagene jeg har dobbeltime 18-20 (1 time BodyPump og 1 time spinning).
Jeg har lest endel tråder om partystoppere og om mennesker som har gått ned mye, men som plutselig står stille lenge. Jeg er så fersk at jeg føler ikke at jeg kan komme med kommentarer med sælig tyngde i disse tilfellene, men kanskje det totale energiinntaket er det man må se på når man stopper opp/begynner å gå opp?
Har man 40 kg for mye, brenner man endel. Når 20 av kg er borte bør man jo absolutt redusere inntaket når vekttapet stopper opp. I slike tilfeller er det mer sannsynlig at det erenergibehovet som er redusert enn at det er de såkalte partystopperene som slår til.
Jeg har også lest om flere som tidlig opplever det samme som meg; fort ned 3 kg, stagnasjon og opp i vekt igjen samtidig som de er i ketose hele tiden. Muligens har det tatt alt de leser bostavlig, og ikke tilpasset inntaket etter behovet.
Dette er bare mine tanker om temaet, og det som måtte til for min vektnedgang.
Jeg nyter nå hverdagen med mange helsefordeler, og LCHF kommer til å være mitt kosthold i fremtiden.
(Som dere ser, har jeg problemer med å fatte meg i korthet

|