|
Sv: Hvor starter pcos-ere?
Opprinnelig lagt inn av Chi25, her.
Hei hei
I dag starter jeg famlende på veien jeg skal gå for å finne tilbake til meg
Her er jeg helt ny og fullstendig grønn på kontrollert kosthold, men ser så mange hyggelige meldinger her inne, så jeg gleder meg til å ta fatt. Håper jeg blir aktiv og kjent med flere her inne etterhvert.
Fikk diagnosen PCOS for ca to måneder siden og det var ganske så slag i mellomgulvet, og frem til nå har jeg bare presset det videre ned i magen og ikke hatt overskudd til å ta tak i dette. Fullt opp med skole, jobb og vanlige dramahendelser i livet - som folk flest, er det vanskelig å begynne å snu. Nå nærmer deg seg semesteravslutning og juleferie hos svigers venter rett rundt hjørnet. Jeg har bestemt meg for å bruke ferien på å bygge opp litt på kunnskapsnivået og finne masse spennende retter som jeg kan prøve meg litt på - dette blir gøy
Har startet med å surfe rundt på tråder her inne og lest en god del på lindberg sin hjemmeside... Men hvor begynner jeg egentlig? På det nåværende tidspunkt kjenner jeg jo ikke kroppen godt nok til å vite hva som passer for meg og hvordan det er best å gå frem for å prøve og feile litt.. Så jeg tror jeg starter med å høre med dere andre som har pcos. Hva har fungert for dere og hva har absolutt IKKE fungert?
Velkommen hit 
For det første, ikke la beskjeden om at du har pcos tynge deg ned. Det kan oppleves som urettferdig og svært negativt med en gang, men det finnes håp. I motsetning til veldig mange andre diagnoser om ikke er reversible, er det mulig å spise seg helt symptomfri fra pcos.For min egen del var det å få pcos en liten vekker som gjorde at jeg fikk et sunnere og bedre og lettere liv. Jeg hadde neppe fått det sparket bak til å endre livsstil hadde jeg ikke fått pcos. Men selvsagt, jeg skulle jo ikke ønske at jeg hadde det.
Jeg var en uhelbredelig godtoman, så det jeg startet med var å kutte ut brus (cola) og erstatte det med pepsi max og kutte ut mengdene med godteri i uken. Videre måtte jeg begynne å spise frokost og flere måltider utover dagen. Så har jeg bare tatt det gradvis. For meg funker et egenkomponert kosthold best hvor jeg spiser mye fett og proteiner og forsøker å la karbohydratene komme fra sunne kilder som grønnsaker. Jeg skeier litt ut i helgene, det funker greit for meg. Og er jeg i selskap spiser jeg et kakestykke osv.
Det som ikke har funger for meg, er det sukkerfrie brusen. Magefettet ville ikke slippe da jeg tviholdt på. Da jeg sluttet helt og gikk over til vann som tørstedrikk, gikk jeg ned 5 kilo på kort tid.
Bare fortsett å spørre om det er ting du lurer på, og bruk forumet aktivt. Det finnes masse flotte oppskrifter her inne og gode råd.

|