|
Sv: Øvelser for stiv korsrygg?
Opprinnelig lagt inn av mofe, her.
Jeg har blitt stiv som en stokk i korsryggen - som jeg avogtil pleier å bli. Fikk ikke sove på mange timer i går på grunn av det..
Noen som vet om noen bra øvelser som løser opp muskulaturen der? Eller burde jeg kanskje bare ut og gå? 
Det finnes mange enkle øvelser for stiv rygg. Noen enkle øvelser kan være å ligge på rygg med bøyde knær. Ta så 10 seteløft, deretter 10 rotasjoner. Andre enkle øvelser kan være å stå på alle fire, svaie ryggen opp og ned for så strekke ut en for og motsatt arm. Nedenfor er også en liste over enkle tiltak en kan gjøre ved smertefull og stiv rygg:
- Kuldebehandling – legg en ispose på nedre del av korsryggen utenpå et tynt kjøkkenhåndkle i 15-20 min. Gjenta 3-4 ganger.
- Sitt minst mulig. Trykket er størst på skiven når man sitter.
- Klarer man å bevege seg litt er det bra, om det bare så er å rusle litt rundt i huset.
- Finn bevegelser som minsker smerten i benet.
- Veksel mellom bevegelse og avlastning i stillinger hvor man har minst mulig smerte. Slik klarer man totalt å bevege deg mer uten å overdrive.
- Gå heller mange korte turer enn èn lang.
- Ta smertestillende dersom smertene er uutholdelig.
- Drikk mer vann enn vanlig og unngå vanndrivende som kaffe, te og alkohol osv. Dette hjelper utskilling av slagstoffer.
- Øk proteininntaket i kosten og minsk sukkerinntaktet da proteiner reparerer og sukker bryter ned.
Mvh,
Aleksander
Kiropraktor og Fysioterapeut
www.vondt.no
|