|
Sv: Et par betraktninger etter å ha vært på Ketolysekuren noen ganger ...
Jeg vil som tørrlagt alkoholiker komme med noen betraktninger.
Avhengighet er noe jeg har til veldig mye i livet. Jeg begynte å drikke som 15 åring, og ble hektet på dette med en gang. Drakk fra meg alt jeg hadde og eide.Var oppe i 3 helflasker brennevin i døgnet.Klarte ved hjelp av en Minnesotaklinikk og AA og bli tørrlagt, har nå holdt meg tørr i 20 år.
Jeg setter likhetstrekk mellom denne avhengigheten, og avhengigheten til sukker og mat.
Det som jeg ser på som viktig her, er å ikke lete etter substitutter for godteri og kaker. Jeg har nå gått ned 32 kg, fra min vekt som var oppe i 152 kg.Da jeg er bare 170 cm høy,så er dette relativt mye.Men jeg vet med meg selv, at jeg vil nå målet mitt etter neste sommer.
For noen uker siden smakte jeg på en Atkins bar,men så slo det meg,hva skal jeg med dette? det eneste det gjør er å skape tenning for andre søtsaker. Jeg har mange bekjente som etter endt klinikkopphold begynte å drikke øl uten alkohol,besøkte puber og dra dette.Problemet var at det skaper en tenning som man ikke er klar over. Selv så holdt jeg meg unna alt som het festligheter, og ting som det ble brukt alkohol i.
Avhengighet til sukker,er en ting som er langt sterkere enn folk flest er klar over. En annen ting folk burde være klar over,er at er man først avhengig av en ting,så er man disponert for avhengighet til andre ting også.
Svensk forskning som er 20 år foran norge,har bevist at det finnes et gen som skaper avhengighet,dette kan finnes ved hjelp av blodprøve.Desverre så er det ikke tillatt å ta disse prøvene i Norge,kun i Sverige.Man kan få vite at man er disponert for hjertesykdommer,men ikke alkoholisme,sprøtt,men sant.Jeg har inntil nå ikke smakt noe søtt siden i sommer, føler ikke behov for det heller.Så min annbefaling er, hold dere til ren naturlig man, og glem både splenda, Stevia og alt det der.Før eller siden vil det føre til en sprekk.
Jeg sliter også med sigaretter, er oppe i 40 om dagen.Klarte å slutte i 6 uker i sommer,men sprakk til slutt. Da jeg sitter mye alene hjemme, så ble det for vanskeligt. Lider også av søvnapne, og dårlig oksygen opptak pga Kols,så det er ikke mye jeg orker. Blir sittende mye alene.Uten sigarettene så er det en følelse av at ingenting er noe vits, hvorfor skal jeg stå opp om morgenen, når jeg ikke har sigarettene å gå til?
Men, jeg kan godt gå ut, og være uten røyk i mange timer. det er merkeligt.
Sigaretter er dyrt, og når man kun har rehabiliteringspenger,så er 3-4 000 kr mye pr mnd i røyk. Jeg er nå i såpass form at jeg kan utføre litt arbeide,så drømmen er noe å gjøre 1 mnd tid,så jeg kan få litt penger til å ordne opp i ting.Er det noen som har noen forslag?
Dette ble mye forskjelligt,men jeg håper dere fikk med det meste.
Jeg svarer gjerne på spørsmål om avhengighet,ut fra egne, og andres erfaringer, Har også bakgrunn fra Alkoholklinikker som jeg jobbet ved.
Takk

|