Vis enkelt innlegg
Gammel 04-12-09, 12:34   #18
Lasse
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2007
Lasse er ny på veien

Sv: Et par betraktninger etter å ha vært på Ketolysekuren noen ganger ...

Opprinnelig lagt inn av Leif, her.

Viss jeg ber dere lukke øynene og IKKE tenke på yndlingsgodteriet. Hva skjer?? Hjernen vår er litt merkelig skrudd sammen. Det å nekte seg ting hele tiden vil bare føre til et forsterket "sug". Bedre å si : Jeg gleder meg til lørdag for da skal jeg kose meg med litt av yndlingssjokoladen min (dette gjelder ikke mennesker som har en alvorlig avhengighet, da er avhold tingen etter min mening) Dårlig samvittighet er kanskje den aller største trusselen mot en vellykket vektnedgang. Jeg burde ditt og jeg burde datt. Se på alle de slanke og vellykede rundt meg. Jeg må jo være et dårlig menneske som ikke har kontroll over spisingen min osv osv disse tankene gir oss dårlig samvittighet som ikke gir oss noe positivt.

Det å tenke seg at en skal spise på en bestemt måte resten av livet kan for mange være veldig tøft. En tidligere narkoman lærte meg et tricks en gang. Han tenkte: I dag skal jeg jobbe for å holde meg rusfri, dette gjentok han hver dag. Og sånn gikk no dagan.........
(håper jeg ikke greier å slette dette innlegget som jeg gjorde i sted )

Nå er noe av greia for meg at jeg ikke lenger skal bruke sukker og usunn mat som belønning. Før jeg sluttet å røyke var sigarettene "vevd inn" i dagliglivet mitt på samme måte som godteri. Jeg gledet meg til en røyk etter nær sagt alle gjøremål og hadde mange "gode" grunner til å røyke. Seks år senere er ikke sigaretter i tankene mine engang. I dag virker det helt vilt å skulle røyke. På samme måte er godteri ingen nødvendig del av livet mitt. Jeg er 40 år, og det er kanskje på tide å legge vekk godterispisinga på lørdager (og andre dager). Litt rødvin bør kunne gjøre samme nytte. Sammenligningen med omgangskretsen er ikke akkurat irrelevant - man er nødt til å innse at enkelte uvaner ikke er nødvendige når andre klarer seg fint uten dem. Det har ikke noe med slanke eller vellykkede mennesker å gjøre for min del, mange av dem skulle nok gjerne byttet med meg.