|
Sv: November-startere
Jeg gjorde mine "husmorsplikter" og tok handlerunden min man og tirs denne uken. Som regel går dette uten noe problem, men siden jeg har mensen så kjente jeg den vanlige tiltrekningen mot kake og godtehyllene. Det er fælt altså.
Eneste jeg kunne tenke på da jeg gikk igjennom butikken var at hvis jeg bare kom igjennom detta uten og ty til boller, smulteringer og sjokolade, kunne jeg dra hjem og kose meg med gele, krem, molter, atkinsbar eller iFA. Jeg har "stacket" opp hjemme i disse mensentider så jeg skal ha en sjanse hvis søtsugen kommer.
Resultatet ble at jeg kom igjennom butikken uten å falle for fristelsen, men tankene var der. Måtte le litt for meg selv når jeg kom hjem. Man går rundt i butikken og kjemper en indre kamp med seg selv om hvorvidt man skal gi etter eller ikke. Og det beste/værste er at ingen ser det. Ingen hører hvordan man prøver å resonere, krangle eller fortelle seg selv hvorfor man skal/ skal ikke ta den sjokoladen. hadde de hørt hadde de antagligvis trodd man var passe "ko-ko"
For mange er det den letteste tingen i verden å "la være", men for oss som sliter med dette hver dag er ikke denne enkelheten så enkel.
Lite glimt i min fortid:
Spiser du nå igjen???
Jepp. Jeg har prøvd å skippe unna ting i fortiden min. Og når jeg var som flinkest fikk jeg alltid denne komentaren i lunsjen. Jobbet i en hektisk bransje og spiste når muligheten bød seg, men aldri noe som var "usunt". Uansett er det utrolig demotiverende og høre slikt. Resultatet den gangen ble en vektnedgang på 13 kg på ca 1 1/2 mnd. Og dette var ikke en sunn nedgang. Etter alle komentarene spiste jeg ca en gang om dagen og da 2 pølser og 1 posjon pommes frites. Når man er nede og ikke kommer opp er sult ganske relativt.
Joa, man ble tynn. Var nede i 65 kg, men problemene kom da man skulle spise "ordentlig" igjen.
Det er mange år siden den gangen, men tankene kjemper jeg med hele tiden. Har spist hele livet mitt. Spiste da jeg ble mobbet for utstående tenner, spiste da jeg ble mobbet fordi jeg danset på disco, spiste da jeg ble mobbet fordi jeg var lubben og dette ble en "trend".
Spise for glede, spise for sorg, spise for skam, spise.....
Etter år med regulering fikk jeg flotte tenner og jeg har et litt bedre hode på skuldrene idag. Lar meg ikke like lett vippe av pinnen, men kampen kjempes hver dag.
Så dette var et lite hjertesukk fra meg
|