|
Sv: Hvem er vi? En liten presentasjon av oss med mer enn 30 kg for mye
Hei!
Har vel egentlig skrevet litt om meg selv under "skravle"-linken, November, men her er meg i korte trekk:
Jeg har alltid vært litt "lubben". Ble bortkjemt allerede som liten unge, og mat/godteri ble jeg aldri nekta. Men ettersom årene gikk ble jeg bare større og større. Når jeg tippa over 100kg aner jeg ikke, men tipper det allerede var på ungdomskolen.. Skolen og helesøster prøvde å få meg til å gå ned, men det fungerte ikke. Hadde ett 2-ukers opphold på Beitostølen da jeg gikk i 8. klasse. Men fungerte ikke over lengre tid. Har vel bare snudd ryggen til og ikke tenkt over hvor stor jeg egentlig var og at jeg bare ble større og større.. Etter at skolen var ferdig og jeg begynte å jobbe gikk jeg faktisk ned noen kg. Aner ikke hvor mange, men nok til at jeg kunne kjøpe meg klær i ett par str. mindre. Men så møtte jeg min nåværende samboer og da kom kg på igjen, og det ble bare flere og flere... I 2004 (eller 2005?) ble jeg med på ett opplegg hvor det var fokus på livstilendringer og ikke bare mat. Klarte å gå ned ca 20 kg. Etter det var vekta stabil ei god stund, men så begynte de å snike seg på igjen.. Og jeg vet akkurat hva som var grunnen, men klarte ikke å stoppe! 
Men nå i høst fant jeg ut at nå måtte jeg bare! Begynte på en 3-ukers Nutrilett "kick-start" pulverkur. Gikk ned nesten 8 kg Og før jeg skulle begynne å spise normalt igjen hadde jeg ett møte med en ernærigsfysiolog. Det ble også konstatert at jeg var insulinresistent.. Kuttet ut alt som heter pasta, ris, potet, brød. Passer også på å drikke nok vann, og ca 5 måltider om dagen. Og det fungere veldig bra for meg. Har til å tatt av tilsammen 15 kg. Har ennå ikke kommet sikkelig i gang med trening, men etter at jeg nå skal skifte treningssenter (har vært støttemdl. i laaang tid på mitt nåværende senter) og kommer i gang med mer regelmessig trening, håper jeg bare på at kg renner av 
Har trent regelmessig og passe ofte før også, men da hadde jeg ikke matkunnskapene iorden. Spiste mye pasta, ris, pølse også videre. Og godteri selvfølgelig. Har neste ikke spist godteri, og da spesielt sjokolade, på snart 2 mnd. Og det beste er at jeg ikke savner det   Håper det holder seg slik. Men jeg unner meg litt innimellom. Men ikke hver helg hvis jeg ikke har lyste på.
Ble tipset om denne nettsiden av ernæringsfysiologen, og kommer til å bruke denne aktivt. Og kanskje spesielt når motgangen melder seg...
Dessuten er det jo en høytid med ofte mye mat, kaker og godteri som er over oss før vi aner det. Kommer nok til å bli en utfordring for meg som tidligere har bare puttet ting inn i munnen uten å tenke seg først..
Men nå er det adventlys og stjerner som står for tur , og masse små julekalendergaver som skal pakkes inn til min samboers datter som er hos oss i helgene.
Ha en fin søndag folkens!!

|