Vis enkelt innlegg
Gammel 26-11-09, 17:28   #6
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Hva kan jeg spise med diaré?

*slår opp i læreboka ang. behandling av diare*

- Husk å drikke mye!

- Husk nok salter!

- "Stoppekost:" Små måltider, avkok av ris eller havre, uttynnet gulrotpure, svak buljong.

Også står det "siden laktaseaktiviteten kan være redusert, kan det være lurt å unngå laktose til diareen har gitt seg. Dvs. hold deg unna melkeprodukter.

- "Deretter prøver man med halvflytende eller moset mat og velger fiberfattige matvarer som eggretter, kokt mager fisk og kjøttmat, ristet loff, tynt knekkebrød og sukkerkavringer"

- Eple inneholder en type løselig fiber som kan ha en gunstig effekt på diare. Usøtet eplemost, eplejuice blandet med Farris (inneholder salter) og revet rått eple kan derfor ha en stoppende effekt på diare. Annen type stoppende mat er pasta, banan og blåbær, evt. blåbærsaft.

Lykke til! Hadde jeg vært deg ville jeg først hatt fokus på å bli kvitt diareen, så får du heller fortsette med lavkarbo senere.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat